Connect with us

Події

Від Курбаса до Уривського: «Макбет» крізь століття

Published

on


Постановки шекспірівської трагедії режисерами різних поколінь допомагають відчути українську театральну культуру

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського стала однією з найочікуваніших прем’єр сезону в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка. У новій інтерпретації події 400-річної давнини переосмислюються крізь призму впливу сучасних інформаційних технологій на людину. Водночас звернення до цієї класичної історії про жагу до влади під час повномасштабної війни спонукає провести паралелі з новаторським театром Леся Курбаса столітньої давнини.

Ця прем’єра долучається до справжнього «шекспіроБУМу» в Україні: за останні десять років, як раніше повідомляв Укрінформ, з’явилося 111 нових вистав за п’єсами видатного драматурга.

Про паралелі між сучасною постановкою «Макбета» Уривського та виставою Курбаса, репресованого радянсько-московською владою, ми детальніше поговорили з театрознавицею Ганною Веселовською та акторами вистави – виконавцем ролі Макдуфа Ренатом Сєттаровим і виконавцем ролі Банко Віталієм Ажновим.

ВІЩУНОК ШЕКСПІРА УРИВСЬКИЙ ПЕРЕТВОРИВ НА СУЧАСНИХ МОНСТРІВ ІНФОРМАЦІЙНОГО ВПЛИВУ

У трагедії Шекспіра, і відповідно у виставі франківців, прем’єра якої відбулася 28 лютого, воєначальники Макбет та його друг Банко повертаються з війни переможцями. Вони зустрічають трьох відьом, які пророкують Макбету королівський трон.

У сучасній постановці віщунки – це не люди, а три рухомі світлові екрани, розміщені на гігантських гіроскопних кранах (подібні використовують під час кінозйомок). Протягом півторагодинної вистави без антракту глядачі відчувають демонічний вплив цих технологічних монстрів: їхніх голосів та рухомих металевих конструкцій, що чинять фізичний і психологічний тиск. На білих екранах посеред темряви з’являється кров — символ жертв тих, хто йде до влади через убивства.

Тетяна Міхіна та Акмал Гурєзов

Від цих роботизованих інформаційних систем ніде сховатися: вони заповнюють увесь сценічний простір і навіть кілька разів висуваються у глядацьку залу. Так режисер Іван Уривський та художник-постановник Петро Богомазов демонструють нав’язливість і всеохопність сучасної цифрової реальності, що здатна лякати й заганяти у глухий кут. Не всі здатні протистояти таким маніпуляціям, що призводить до фатальних наслідків.

Художниця з костюмів Тетяна Овсійчук використала для постановки виключно чорний колір та його відтінки. Протягом вистави актори тричі змінюють костюми: спочатку постають у робочому одязі, а згодом перевтілюються у барокові шекспірівські образи. Це візуально скорочує дистанцію між часом написання п’єси та сьогоденням.

ТИРАНІЇ ТА ДЕСПОТИЗМУ ЗАВЖДИ ПРОТИСТОЇТЬ ПОТУЖНІША СИЛА

У виставі «Макбет» задіяні переважно актори, які вже мають досвід роботи з Уривським. Постановку створили швидко — трохи більше ніж за два місяці інтенсивних репетицій.

«Ми звикли до такого темпу, – розповідає Віталій Ажнов. – Після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну взагалі всі стали мобільнішими. Хочеться все швидко встигнути, бо не знаєш, що буде завтра. Максимальна концентрація, довіра акторів до режисера, довіра режисера до акторів, неймовірна команда. Все як завжди в роботі з Іваном Уривським – в любові і співтворчості».

Ренат Сєттаров
Ренат Сєттаров

І додає: «Шекспір – вічний, неймовірний автор, у якого знаходимо безліч паралелей із сучасністю. «Макбет» є дуже важливою виставою в нинішній час та пересторогою суспільству. Тиранія, деспотизм і жага необмеженої влади не мають шкали вимірювання; неможливо визначити, хто гірший – Макбет чи Калігула. Навіть найменше зло залишається злом. І чим довше воно безкарне, тим більше розростається».

У своїй постановці Уривський помітно скоротив кількість персонажів шекспірівської п’єси. Це дозволяє сконцентрувати увагу на сутності ключових образів: Макбета (Акмал Гурєзов, Олександр Рудинський) і його дружини Леді Макбет (Тетяна Міхіна, Мальвіна Хачатрян), Банко (Віталій Ажнов, Іван Шаран), Дункана (Арсеній Тимошенко, Дмитро Чернов), Макдуфа (Ренат Сєттаров, Роман Ясіновський) і Малколма (Павло Шпегун, Леонід Шеревера).

Поступово Макбет і його дружина стають страшнішими за будь-яких демонів. Їхні стосунки просякнуті підступністю та жорстокістю, які витісняють любов. Зрештою, не так важливо, хто виявився слабшим чи мав більші амбіції, – руки у крові залишаються і в злочинця, і в його спільників.

Актор Ренат Сєттаров – виконавець ролі Макдуфа, який першим запідозрив Макбета у вбивстві, каже: «Інколи треба нагадувати, і розуміти, що ніхто не безсмертний; що за все скоєне треба буде згодом відповісти». Для актора роль Макдуфа є підтвердженням істини: на кожну силу знайдеться інша, потужніша.

ПОСТАНОВКА «МАКБЕТ» ЛЕСЯ КУРБАСА 1924 РОКУ: ПОНАД 30 ПЕРСОНАЖІВ ТА 5 ДІЙ

У Національному театрі імені Івана Франка нову постановку «Макбета» розглядають як продовження дослідження людської природи сценічними засобами. Сто років тому, у 1924-му, першу масштабну українську постановку цієї трагедії Шекспіра в театрі «Березіль» створив видатний режисер-авангардист Лесь Курбас.

Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.
Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.

Театрознавиця, докторка мистецтвознавства Ганна Веселовська розповідає, що «створення вистав за п’єсами, знайомими попереднім поколінням глядачів, є способом актуалізувати важливі події минулого». За її словами, постановки «Макбета» Леся Курбаса та Івана Уривського дуже різняться – через 100 років це зовсім інший театр. «Але важливо демонструвати цю тяглість. Подібна практика існує і в інших театральних культурах: кожне нове покоління режисерів звертається до класичної п’єси, пропонуючи власне бачення тексту».

Вона зауважує, що більшість глядачів не йде на виставу з підручником з історії театру. «Проте важливою є можливість нагадати про знакові для української культури імена: 100 років тому «Макбета» ставив Лесь Курбас, сьогодні — Іван Уривський».

«Коли розповідь про новаторство Леся Курбаса у 1920-х роках доповнюється сучасною візуалізацією — виставою Уривського, — знання глядача стають предметнішими: про історію театру в Києві, його репертуар, режисерів та акторів. Це допомагає наблизитися до епохи, яку тоталітарний радянський режим намагався стерти з пам’яті українців та світу», – каже пані Ганна.

Фінальна сцена вистави
Фінальна сцена вистави “Макбет” Леся Курбаса.

Лесь Курбас вперше зрежисував «Макбета» і зіграв у ньому головну роль ще у 1920 році в мандрівному театрі, який показував цю виставу у Білій Церкві на Київщині. А згодом, у 1924 році, створив масштабну постановку в «Березолі», де вже сам не грав. На двомовному (українською та англійською) сайті «Open Kurbas: цифрова колекція» — https://openkurbas.org/, створеному Музеєм театрального, музичного та кіномистецтва України, серед оцифрованих 12 тисяч музейних предметів можна почитати анкети глядачів постановки «Макбет», які дивилися виставу 14 листопада 1924 року. Свої враження залишили, зокрема, вчитель, працівниця готелю, студент, слюсар, переписувач.

Вистава Курбаса 1924 року складалася з 5 дій і виразно демонструвала крах особистості в боротьбі за трон театральними засобами. Сценографію та костюми створив Вадим Меллер — художник-кубофутурист, засновник конструктивізму в українському театральному мистецтві. На сцені було задіяно понад 30 персонажів, не враховуючи учасників масових сцен. Дійство набувало рис політичного фарсу, позбавляючи героїв величі та формуючи до них іронічне ставлення.

ТЕХНОЛОГІЇ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ

Хоча Іван Уривський залишив лише «скелет» відомої п’єси, через 100 років після Леся Курбаса він демонструє дуже цікавий підхід до тексту, зазначає Ганна Веселовська. «Мене абсолютно не бентежить те, що глядачам показують тільки одну лінію із твору Шекспіра. Коли люди у побутовому середовищі роблять такий закид, то я ставлю собі запитання: невже всі читали трагедію «Макбет» і детально її знають?», – пояснює театрознавиця.

На її думку, ця вистава – погляд на проблеми комунікації, але не стільки між людьми, скільки між людиною і технологіями. Це надзвичайно актуально сьогодні, в епоху роботизації, штучного інтелекту та інформаційних воєн. Адже в повсякденному житті ми взаємодіємо з безліччю пристроїв, часто не усвідомлюючи, яку роль їм відводить хтось невидимий.

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського
Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського

«Містична роль у постановці «Макбету» Уривського відведена технологічним засобам – це сучасно. Проте такий аспект не відкидає розмови про морально-етичні принципи, дію людського фактору та потребу людей зберігати в собі все людське», – резюмує Ганна Веселовська.

Валентина Самченко. Київ

Фото Юлії Вебер надані Театром Франка та з сайту «Open Kurbas: цифрова колекція»



Джерело

Події

Назвали дату проведення церемонії нагородження премії кінокритиків «Кіноколо»

Published

on



У Києві 29 листопада відбудеться восьма церемонія нагородження лауреатів Національної премії кінокритиків «Кіноколо».

Про це повідомляє Укрінформ із посиланням на організаторів.

«Цього року всього було оцінено 228 кінотворів і 11 робіт «За досягнення». До складу експертного журі увійшло 60 кінокритиків, журналістів і кінознавців України, а також українські члени Міжнародної федерації кінопреси FIPRESCI», – зазначили організатори премії.

Національна премія кінокритиків «Кіноколо» заснована у 2018 році і відзначає досягнення українського кінематографа та діячів кіноіндустрії від імені спільноти кінокритиків, кіножурналістів та кінознавців України в 11 номінаціях: найкращий повнометражний ігровий фільм, короткометражний ігровий фільм, документальний повнометражний фільм, документальний короткометражний фільм, анімація, режисура, акторка, актор, сценарій, а також у категоріях «Відкриття року» (за найкращий дебютний фільм) та «За досягнення».

У 2024 році головною нагородою за найкращий повнометражний ігровий фільм була відзначена стрічка «Сірі бджоли» Дмитра Мойсеєва, у 2023 році – «Ля Палісіада» Філіпа Сотниченка, у 2022-му — «Памфір» Дмитра Сухолиткого-Собчука, у 2021-му – «Стоп-Земля» Катерини Горностай, у 2020-му – «Атлантида» Валентина Васяновича, у 2019-му – «Додому» Нарімана Алієва, у 2018-му – «Донбас» Сергія Лозниці.

Читайте також: Премія «Книга року ВВС-2025» оголосила короткі списки

Співорганізаторами та засновниками премії «Кіноколо» є асоціація «Сприяння розвитку кінематографа в Україні – Дивись українське!», Спілка кінокритиків України та компанія «Артхаус Трафік» за підтримки Державного агентства України з питань кіно.

Як повідомляв Укрінформ, Національна премія кінокритиків «Кіноколо» оголосила претендентів на нагороди 2025 року.



Джерело

Continue Reading

Події

Сергія Бабкіна дві години допитували в аеропорту у Сербії

Published

on



Українського музиканта Сергія Бабкіна дві години допитували в аеропорту Белграда (Сербії), бо виявили в його сумці гільзи. 

Як передає Укрінформ, про це Бабкін повідомив в Інстаграмі.

«Кілька тижнів тому Снєжка (Сніжана Бабкіна – дружина співака, ред.) була у Харкові. Забрала мою стару улюблену сумку – ту саму, з якою я виходив на сцену театру «Прекрасні Квіти» у виставі Alice in Wonderland. На кожній виставі сумка була набита холостими набоями для ефектної стрілянини. У тій ролі мій герой стріляв багато і голосно. Сумка була порожня. Я кинув туди паспорти – і полетів у Святковий тур, присвячений 25-річчю гурту 5NIZZA», – розповів Бабкін.

За його словами, після відіграних двох концертів гурт мав летіти з Белграда до Будапешта.

«Стою на контролі. Лента рухається. Сумка заїжджає в апарат. Дивлюся на обличчя співробітника – і розумію: щось намічається цікаве. Виявляється, під підкладку сумки затесалися чотири звукові гільзи і дві гільзи від Калашникова. Звідки взялися останні 2 – не пам’ятаю зовсім», – зазначив Бабкін.

Далі, за словами Бабкіна, його опитували поліція та спецслужби, задавали десятки питань.

Читайте також: Загибель операторки Гатчінс: Алек Болдуін подав до суду на прокурорів

«Паспорт забрали. Перевіряли все – від моїх речей до моєї душі. Адреналіну ковтнув на рік уперед. Після цього вони почали вивчати творчість гурту – кліпи, інстаграм, афіши… Дві години пригод… Життя таке дивовижне. Іноді про твою творчість дізнаються дуже несподіваним способом. Такий собі незапланований піар», – зауважив Бабкін.

Як повідомляв Укрінформ, Сергій Бабкін написав пісню на честь 127-ї бригади тероборони.

Фото: facebook/Сергій Бабкін





Джерело

Continue Reading

Події

На «Євробаченні» змінили правила підрахунку голосів

Published

on


Європейська мовна спілка (EBU) оголосила про зміни в правилах голосування на пісенному конкурсі «Євробачення» для зміцнення довіри та прозорості

Про це йдеться в заяві EBU на офіційному сайті, передає Укрінформ.

Зазначається, що нові правила вводять обмеження на рекламні кампанії з впливу, у тому числі організовані та підтримувані третіми особами, включаючи уряди. Учасникам та мовним компаніям буде заборонено брати участь у таких кампаніях та підтримувати їх під загрозою санкцій.

Максимальна кількість голосів, які можна буде віддати кожним зі способів голосування (в інтернеті, через SMS та телефоном), зменшиться з 20 до 10.

У півфіналах запроваджується така сама система голосування, як у фінальній частині конкурсу – «50 на 50». Половину балів виконавець отримує від глядацького голосування, а другу половину – від голосування журі.

Число членів журі збільшується з 5 до 7, при цьому не менше двох членів журі мають бути віком від 18 до 25 років. Членів журі повинні будуть підписувати «офіційну декларацію» із зобов’язанням голосувати незалежно та неупереджено.

Також будуть створені технічні засоби для виявлення шахрайського чи скоординованого голосування. Посилиться моніторинг «підозрілих моделей поведінки» для підтримки довіри до результатів голосування глядачів.

Згідно з заявою EBU, ці заходи підвищать довіру до результатів голосування на конкурсі, його прозорість та залучення публіки.

Відмічається, що нові правила набудуть чинності з 2026 року.

Читайте також: Євробачення: Канада може стати новим учасником пісенного конкурсу

Як повідомляв Укрінформ, пісенний конкурс «Євробачення-2026» пройде у Відні на критій арені Stadthalle. Фінал відбудеться 16 травня, а два півфінали – 12 травня та 14 травня відповідно.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.