Connect with us

Події

Від Курбаса до Уривського: «Макбет» крізь століття

Published

on


Постановки шекспірівської трагедії режисерами різних поколінь допомагають відчути українську театральну культуру

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського стала однією з найочікуваніших прем’єр сезону в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка. У новій інтерпретації події 400-річної давнини переосмислюються крізь призму впливу сучасних інформаційних технологій на людину. Водночас звернення до цієї класичної історії про жагу до влади під час повномасштабної війни спонукає провести паралелі з новаторським театром Леся Курбаса столітньої давнини.

Ця прем’єра долучається до справжнього «шекспіроБУМу» в Україні: за останні десять років, як раніше повідомляв Укрінформ, з’явилося 111 нових вистав за п’єсами видатного драматурга.

Про паралелі між сучасною постановкою «Макбета» Уривського та виставою Курбаса, репресованого радянсько-московською владою, ми детальніше поговорили з театрознавицею Ганною Веселовською та акторами вистави – виконавцем ролі Макдуфа Ренатом Сєттаровим і виконавцем ролі Банко Віталієм Ажновим.

ВІЩУНОК ШЕКСПІРА УРИВСЬКИЙ ПЕРЕТВОРИВ НА СУЧАСНИХ МОНСТРІВ ІНФОРМАЦІЙНОГО ВПЛИВУ

У трагедії Шекспіра, і відповідно у виставі франківців, прем’єра якої відбулася 28 лютого, воєначальники Макбет та його друг Банко повертаються з війни переможцями. Вони зустрічають трьох відьом, які пророкують Макбету королівський трон.

У сучасній постановці віщунки – це не люди, а три рухомі світлові екрани, розміщені на гігантських гіроскопних кранах (подібні використовують під час кінозйомок). Протягом півторагодинної вистави без антракту глядачі відчувають демонічний вплив цих технологічних монстрів: їхніх голосів та рухомих металевих конструкцій, що чинять фізичний і психологічний тиск. На білих екранах посеред темряви з’являється кров — символ жертв тих, хто йде до влади через убивства.

Тетяна Міхіна та Акмал Гурєзов

Від цих роботизованих інформаційних систем ніде сховатися: вони заповнюють увесь сценічний простір і навіть кілька разів висуваються у глядацьку залу. Так режисер Іван Уривський та художник-постановник Петро Богомазов демонструють нав’язливість і всеохопність сучасної цифрової реальності, що здатна лякати й заганяти у глухий кут. Не всі здатні протистояти таким маніпуляціям, що призводить до фатальних наслідків.

Художниця з костюмів Тетяна Овсійчук використала для постановки виключно чорний колір та його відтінки. Протягом вистави актори тричі змінюють костюми: спочатку постають у робочому одязі, а згодом перевтілюються у барокові шекспірівські образи. Це візуально скорочує дистанцію між часом написання п’єси та сьогоденням.

ТИРАНІЇ ТА ДЕСПОТИЗМУ ЗАВЖДИ ПРОТИСТОЇТЬ ПОТУЖНІША СИЛА

У виставі «Макбет» задіяні переважно актори, які вже мають досвід роботи з Уривським. Постановку створили швидко — трохи більше ніж за два місяці інтенсивних репетицій.

«Ми звикли до такого темпу, – розповідає Віталій Ажнов. – Після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну взагалі всі стали мобільнішими. Хочеться все швидко встигнути, бо не знаєш, що буде завтра. Максимальна концентрація, довіра акторів до режисера, довіра режисера до акторів, неймовірна команда. Все як завжди в роботі з Іваном Уривським – в любові і співтворчості».

Ренат Сєттаров
Ренат Сєттаров

І додає: «Шекспір – вічний, неймовірний автор, у якого знаходимо безліч паралелей із сучасністю. «Макбет» є дуже важливою виставою в нинішній час та пересторогою суспільству. Тиранія, деспотизм і жага необмеженої влади не мають шкали вимірювання; неможливо визначити, хто гірший – Макбет чи Калігула. Навіть найменше зло залишається злом. І чим довше воно безкарне, тим більше розростається».

У своїй постановці Уривський помітно скоротив кількість персонажів шекспірівської п’єси. Це дозволяє сконцентрувати увагу на сутності ключових образів: Макбета (Акмал Гурєзов, Олександр Рудинський) і його дружини Леді Макбет (Тетяна Міхіна, Мальвіна Хачатрян), Банко (Віталій Ажнов, Іван Шаран), Дункана (Арсеній Тимошенко, Дмитро Чернов), Макдуфа (Ренат Сєттаров, Роман Ясіновський) і Малколма (Павло Шпегун, Леонід Шеревера).

Поступово Макбет і його дружина стають страшнішими за будь-яких демонів. Їхні стосунки просякнуті підступністю та жорстокістю, які витісняють любов. Зрештою, не так важливо, хто виявився слабшим чи мав більші амбіції, – руки у крові залишаються і в злочинця, і в його спільників.

Актор Ренат Сєттаров – виконавець ролі Макдуфа, який першим запідозрив Макбета у вбивстві, каже: «Інколи треба нагадувати, і розуміти, що ніхто не безсмертний; що за все скоєне треба буде згодом відповісти». Для актора роль Макдуфа є підтвердженням істини: на кожну силу знайдеться інша, потужніша.

ПОСТАНОВКА «МАКБЕТ» ЛЕСЯ КУРБАСА 1924 РОКУ: ПОНАД 30 ПЕРСОНАЖІВ ТА 5 ДІЙ

У Національному театрі імені Івана Франка нову постановку «Макбета» розглядають як продовження дослідження людської природи сценічними засобами. Сто років тому, у 1924-му, першу масштабну українську постановку цієї трагедії Шекспіра в театрі «Березіль» створив видатний режисер-авангардист Лесь Курбас.

Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.
Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.

Театрознавиця, докторка мистецтвознавства Ганна Веселовська розповідає, що «створення вистав за п’єсами, знайомими попереднім поколінням глядачів, є способом актуалізувати важливі події минулого». За її словами, постановки «Макбета» Леся Курбаса та Івана Уривського дуже різняться – через 100 років це зовсім інший театр. «Але важливо демонструвати цю тяглість. Подібна практика існує і в інших театральних культурах: кожне нове покоління режисерів звертається до класичної п’єси, пропонуючи власне бачення тексту».

Вона зауважує, що більшість глядачів не йде на виставу з підручником з історії театру. «Проте важливою є можливість нагадати про знакові для української культури імена: 100 років тому «Макбета» ставив Лесь Курбас, сьогодні — Іван Уривський».

«Коли розповідь про новаторство Леся Курбаса у 1920-х роках доповнюється сучасною візуалізацією — виставою Уривського, — знання глядача стають предметнішими: про історію театру в Києві, його репертуар, режисерів та акторів. Це допомагає наблизитися до епохи, яку тоталітарний радянський режим намагався стерти з пам’яті українців та світу», – каже пані Ганна.

Фінальна сцена вистави
Фінальна сцена вистави “Макбет” Леся Курбаса.

Лесь Курбас вперше зрежисував «Макбета» і зіграв у ньому головну роль ще у 1920 році в мандрівному театрі, який показував цю виставу у Білій Церкві на Київщині. А згодом, у 1924 році, створив масштабну постановку в «Березолі», де вже сам не грав. На двомовному (українською та англійською) сайті «Open Kurbas: цифрова колекція» — https://openkurbas.org/, створеному Музеєм театрального, музичного та кіномистецтва України, серед оцифрованих 12 тисяч музейних предметів можна почитати анкети глядачів постановки «Макбет», які дивилися виставу 14 листопада 1924 року. Свої враження залишили, зокрема, вчитель, працівниця готелю, студент, слюсар, переписувач.

Вистава Курбаса 1924 року складалася з 5 дій і виразно демонструвала крах особистості в боротьбі за трон театральними засобами. Сценографію та костюми створив Вадим Меллер — художник-кубофутурист, засновник конструктивізму в українському театральному мистецтві. На сцені було задіяно понад 30 персонажів, не враховуючи учасників масових сцен. Дійство набувало рис політичного фарсу, позбавляючи героїв величі та формуючи до них іронічне ставлення.

ТЕХНОЛОГІЇ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ

Хоча Іван Уривський залишив лише «скелет» відомої п’єси, через 100 років після Леся Курбаса він демонструє дуже цікавий підхід до тексту, зазначає Ганна Веселовська. «Мене абсолютно не бентежить те, що глядачам показують тільки одну лінію із твору Шекспіра. Коли люди у побутовому середовищі роблять такий закид, то я ставлю собі запитання: невже всі читали трагедію «Макбет» і детально її знають?», – пояснює театрознавиця.

На її думку, ця вистава – погляд на проблеми комунікації, але не стільки між людьми, скільки між людиною і технологіями. Це надзвичайно актуально сьогодні, в епоху роботизації, штучного інтелекту та інформаційних воєн. Адже в повсякденному житті ми взаємодіємо з безліччю пристроїв, часто не усвідомлюючи, яку роль їм відводить хтось невидимий.

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського
Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського

«Містична роль у постановці «Макбету» Уривського відведена технологічним засобам – це сучасно. Проте такий аспект не відкидає розмови про морально-етичні принципи, дію людського фактору та потребу людей зберігати в собі все людське», – резюмує Ганна Веселовська.

Валентина Самченко. Київ

Фото Юлії Вебер надані Театром Франка та з сайту «Open Kurbas: цифрова колекція»



Джерело

Події

Помер бас-гітарист Limp Bizkit Сем Ріверс

Published

on



У віці 48 років помер Сем Ріверс — бас-гітарист та один із засновників американського ню-метал-гурту Limp Bizkit.

Як передає Укрінформ, про це повідомляється на сторінці гурту в Iнтаграмі.

“Сьогодні ми втратили нашого брата. Нашого колегу по гурту. Наше серце. Сем Ріверс був не просто нашим бас-гітаристом — він був справжньою магією. Пульс кожної пісні, спокій у хаосі, душа у звуці”, – йдеться у дописі.

Зазначається, що його талант був безтурботним, присутність – незабутньою, а серце – величезним.

“Ми розділили так багато моментів — бурхливих, тихих, прекрасних — і кожен з них мав більше значення, тому що там був Сем. Він був людиною, яка трапляється раз у житті. Справжня легенда серед легенд. І його дух житиме вічно у кожному ритмі, на кожній сцені, в кожній пам’яті. Твоя музика ніколи не закінчиться”, – зазначили колеги по гурту Фред Дурст, Вес Борланд, Джон Отто та DJ Lethal.

Як повідомляв Укрінформ, через кілька тижнів після скасування турне 2025 року помер у віці 74 років один із засновників KISS гітарист Ейс Фрейлі.

 Фото: instagram.com/samriverslb





Джерело

Continue Reading

Події

Міжнародна асоціація видавців заснувала премію для захисників свободи слова

Published

on



Міжнародна асоціація видавців (IPA) заснувала премію “Захисники свободи слова” для видавництв, асоціацій видавців, а також організацій, які борються за свободу слова.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Читомо.

Презентація нової премії відбулася 15 жовтня 2025 року в межах Франкфуртської книжкової виставки-2025.

На заході були присутні представники PEN International, Франкфуртської книжкової виставки, а також видавці, журналісти та члени IPA. Серед учасників події — координаторка Міжнародного фестивалю “Книжковий Арсенал” Юлія Козловець.

Премією відзначатимуть компанії або організації, які пов’язані з книжковою галуззю й у своїй діяльності продемонстрували відданість свободі вираження поглядів, свободі публікацій та свободі читання. На сайті IPA зазначили, що “прикладом може бути коаліція, яка боролася проти обмежувальних законів, або асоціація, яка організовує захід для підвищення обізнаності про вищезазначені свободи”.

Читайте також: Український стенд почав працювати на Франкфуртському книжковому ярмарку

Прийом заявок проходитиме у трьох номінаціях:

  • відзнаку “Prix Voltaire” призначатимуть окремим видавцям, які ризикують своїм життям, щоб захистити свободу видавничої діяльності;
  • спеціальна відзнака “Prix Voltaire” стене посмертною нагородою для осіб з книжкової галузі, які продемонстрували мужність у захисті свободи видавничої діяльності або свободи слова;
  • премію IPA “Захисники свободи вираження поглядів” призначатимуть компаніям або організаціям, пов’язаним з книжковою галуззю, які продемонстрували прихильність до свободи вираження поглядів.

“Свобода публікацій є однією з найважливіших свобод, поряд зі свободою слова та свободою читання. IPA заснувала нагороду, щоб відзначити тих, хто представляє ширший книжковий сектор і прагне забезпечити ці свободи для майбутніх поколінь”, — зазначили на сайті асоціації.

Номінації на премію можуть подавати лише видавці та асоціації видавців. Однак засновники премії зазначають, що через три роки це питання переглянуть з метою визначення доцільності розширення кола осіб, які мають право подавати номінації. Номінувати претендентів на відзнаки може будь-хто.

Читайте також: В Україні за липень зафіксували 10 випадків порушення свободи слова – ІМІ

Журі премії стануть члени комітету IPA з питань свободи публікацій. Також премія не матиме грошової винагороди.

Як зазначила видавчиня із Сакартвело, президентка IPA Ґванца Джобава, премія буде щорічною, а перше вручення відбудеться у жовтні 2026 року в межах Франкфуртської виставки. 

Інформація про перший конкурс номінацій зʼявиться на сайті премії у листопаді 2025 року.

Як повідомляв Укрінформ, українська журналістка Вікторія Рощина, яку вбили в російському полоні, стала однією з лавреатів міжнародної премії “Герой свободи преси” (World Press Freedom Hero).

Фото: Фейсбук / Gvantsa Jobava



Джерело

Continue Reading

Події

На Варшавському кінофестивалі здобули відзнаки українські режисерка та продюсерка

Published

on


На 41-му Варшавському кінофестивалі отримали відзнаки українські режисерка Каміла Бойченко та продюсерка Ірина Асонова.

Як передає Укрінформ, про це у Фейсбуці повідомляє Державне агентство України з питань кіно.

В межах програми Warsaw Next секції Industry Days 41-го Варшавського кінофестивалю, Бойченко отримала Спеціальну нагороду Асоціації польських кінематографістів (Polish Filmmakers Association Special Award) за найкращий проєкт — “Чорна хустка” (Czarna Chusta).

Премія передбачає грошову винагороду в розмірі 8 тисяч польських злотих.

Фільм “Чорна хустка” — це прониклива історія про крихкість людських зв’язків, близькість і виживання в часи морального й емоційного занепаду.

Журі відзначило роботу за глибоку емоційну чесність, сміливість у висловленні та актуальність теми, назвавши її твором, який “перетворює тишу й біль на потужний кінематографічний вислів” і нагадує, що емпатія може бути актом спротиву.

Фільм розповідає про 45-річну Лесю з Херсона, яка разом із донькою опиняється у польському таборі для переселенців. Упевнена в загибелі чоловіка, вона поступово зближується зі своєю колишньою подругою Марією – вдовою, яка навчилася жити без удаваності. Їхня потреба в підтримці та людській близькості переростає в глибший зв’язок, що ставить під сумнів звичні уявлення про любов і вірність.

На цьому тлі “Чорна хустка” досліджує, як війна змінює уявлення про сім’ю, жіночу солідарність і право на ніжність.



Проєкт української продюсерки Асонової The Silent Shore (“Мовчазне узбережжя”) отримав премію NO PROBLEMO MUSIC – музичну ліцензію на треки з бібліотеки Audio Network для використання у проєкті без обмежень у часі, території та сфері застосування.

Читайте також: Три українські стрічки – у шортлисті Європейської кіноакадемії

Як повідомляв Укрінформ, на Варшавському кінофестивалі представили український проєкт The Silent Shore, події якого відбуваються в Україні, Польщі та Латвії.

Фото: Держкіно, перше – freepik.com



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.