Connect with us

Події

Від Курбаса до Уривського: «Макбет» крізь століття

Published

on


Постановки шекспірівської трагедії режисерами різних поколінь допомагають відчути українську театральну культуру

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського стала однією з найочікуваніших прем’єр сезону в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка. У новій інтерпретації події 400-річної давнини переосмислюються крізь призму впливу сучасних інформаційних технологій на людину. Водночас звернення до цієї класичної історії про жагу до влади під час повномасштабної війни спонукає провести паралелі з новаторським театром Леся Курбаса столітньої давнини.

Ця прем’єра долучається до справжнього «шекспіроБУМу» в Україні: за останні десять років, як раніше повідомляв Укрінформ, з’явилося 111 нових вистав за п’єсами видатного драматурга.

Про паралелі між сучасною постановкою «Макбета» Уривського та виставою Курбаса, репресованого радянсько-московською владою, ми детальніше поговорили з театрознавицею Ганною Веселовською та акторами вистави – виконавцем ролі Макдуфа Ренатом Сєттаровим і виконавцем ролі Банко Віталієм Ажновим.

ВІЩУНОК ШЕКСПІРА УРИВСЬКИЙ ПЕРЕТВОРИВ НА СУЧАСНИХ МОНСТРІВ ІНФОРМАЦІЙНОГО ВПЛИВУ

У трагедії Шекспіра, і відповідно у виставі франківців, прем’єра якої відбулася 28 лютого, воєначальники Макбет та його друг Банко повертаються з війни переможцями. Вони зустрічають трьох відьом, які пророкують Макбету королівський трон.

У сучасній постановці віщунки – це не люди, а три рухомі світлові екрани, розміщені на гігантських гіроскопних кранах (подібні використовують під час кінозйомок). Протягом півторагодинної вистави без антракту глядачі відчувають демонічний вплив цих технологічних монстрів: їхніх голосів та рухомих металевих конструкцій, що чинять фізичний і психологічний тиск. На білих екранах посеред темряви з’являється кров — символ жертв тих, хто йде до влади через убивства.

Тетяна Міхіна та Акмал Гурєзов

Від цих роботизованих інформаційних систем ніде сховатися: вони заповнюють увесь сценічний простір і навіть кілька разів висуваються у глядацьку залу. Так режисер Іван Уривський та художник-постановник Петро Богомазов демонструють нав’язливість і всеохопність сучасної цифрової реальності, що здатна лякати й заганяти у глухий кут. Не всі здатні протистояти таким маніпуляціям, що призводить до фатальних наслідків.

Художниця з костюмів Тетяна Овсійчук використала для постановки виключно чорний колір та його відтінки. Протягом вистави актори тричі змінюють костюми: спочатку постають у робочому одязі, а згодом перевтілюються у барокові шекспірівські образи. Це візуально скорочує дистанцію між часом написання п’єси та сьогоденням.

ТИРАНІЇ ТА ДЕСПОТИЗМУ ЗАВЖДИ ПРОТИСТОЇТЬ ПОТУЖНІША СИЛА

У виставі «Макбет» задіяні переважно актори, які вже мають досвід роботи з Уривським. Постановку створили швидко — трохи більше ніж за два місяці інтенсивних репетицій.

«Ми звикли до такого темпу, – розповідає Віталій Ажнов. – Після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну взагалі всі стали мобільнішими. Хочеться все швидко встигнути, бо не знаєш, що буде завтра. Максимальна концентрація, довіра акторів до режисера, довіра режисера до акторів, неймовірна команда. Все як завжди в роботі з Іваном Уривським – в любові і співтворчості».

Ренат Сєттаров
Ренат Сєттаров

І додає: «Шекспір – вічний, неймовірний автор, у якого знаходимо безліч паралелей із сучасністю. «Макбет» є дуже важливою виставою в нинішній час та пересторогою суспільству. Тиранія, деспотизм і жага необмеженої влади не мають шкали вимірювання; неможливо визначити, хто гірший – Макбет чи Калігула. Навіть найменше зло залишається злом. І чим довше воно безкарне, тим більше розростається».

У своїй постановці Уривський помітно скоротив кількість персонажів шекспірівської п’єси. Це дозволяє сконцентрувати увагу на сутності ключових образів: Макбета (Акмал Гурєзов, Олександр Рудинський) і його дружини Леді Макбет (Тетяна Міхіна, Мальвіна Хачатрян), Банко (Віталій Ажнов, Іван Шаран), Дункана (Арсеній Тимошенко, Дмитро Чернов), Макдуфа (Ренат Сєттаров, Роман Ясіновський) і Малколма (Павло Шпегун, Леонід Шеревера).

Поступово Макбет і його дружина стають страшнішими за будь-яких демонів. Їхні стосунки просякнуті підступністю та жорстокістю, які витісняють любов. Зрештою, не так важливо, хто виявився слабшим чи мав більші амбіції, – руки у крові залишаються і в злочинця, і в його спільників.

Актор Ренат Сєттаров – виконавець ролі Макдуфа, який першим запідозрив Макбета у вбивстві, каже: «Інколи треба нагадувати, і розуміти, що ніхто не безсмертний; що за все скоєне треба буде згодом відповісти». Для актора роль Макдуфа є підтвердженням істини: на кожну силу знайдеться інша, потужніша.

ПОСТАНОВКА «МАКБЕТ» ЛЕСЯ КУРБАСА 1924 РОКУ: ПОНАД 30 ПЕРСОНАЖІВ ТА 5 ДІЙ

У Національному театрі імені Івана Франка нову постановку «Макбета» розглядають як продовження дослідження людської природи сценічними засобами. Сто років тому, у 1924-му, першу масштабну українську постановку цієї трагедії Шекспіра в театрі «Березіль» створив видатний режисер-авангардист Лесь Курбас.

Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.
Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.

Театрознавиця, докторка мистецтвознавства Ганна Веселовська розповідає, що «створення вистав за п’єсами, знайомими попереднім поколінням глядачів, є способом актуалізувати важливі події минулого». За її словами, постановки «Макбета» Леся Курбаса та Івана Уривського дуже різняться – через 100 років це зовсім інший театр. «Але важливо демонструвати цю тяглість. Подібна практика існує і в інших театральних культурах: кожне нове покоління режисерів звертається до класичної п’єси, пропонуючи власне бачення тексту».

Вона зауважує, що більшість глядачів не йде на виставу з підручником з історії театру. «Проте важливою є можливість нагадати про знакові для української культури імена: 100 років тому «Макбета» ставив Лесь Курбас, сьогодні — Іван Уривський».

«Коли розповідь про новаторство Леся Курбаса у 1920-х роках доповнюється сучасною візуалізацією — виставою Уривського, — знання глядача стають предметнішими: про історію театру в Києві, його репертуар, режисерів та акторів. Це допомагає наблизитися до епохи, яку тоталітарний радянський режим намагався стерти з пам’яті українців та світу», – каже пані Ганна.

Фінальна сцена вистави
Фінальна сцена вистави “Макбет” Леся Курбаса.

Лесь Курбас вперше зрежисував «Макбета» і зіграв у ньому головну роль ще у 1920 році в мандрівному театрі, який показував цю виставу у Білій Церкві на Київщині. А згодом, у 1924 році, створив масштабну постановку в «Березолі», де вже сам не грав. На двомовному (українською та англійською) сайті «Open Kurbas: цифрова колекція» — https://openkurbas.org/, створеному Музеєм театрального, музичного та кіномистецтва України, серед оцифрованих 12 тисяч музейних предметів можна почитати анкети глядачів постановки «Макбет», які дивилися виставу 14 листопада 1924 року. Свої враження залишили, зокрема, вчитель, працівниця готелю, студент, слюсар, переписувач.

Вистава Курбаса 1924 року складалася з 5 дій і виразно демонструвала крах особистості в боротьбі за трон театральними засобами. Сценографію та костюми створив Вадим Меллер — художник-кубофутурист, засновник конструктивізму в українському театральному мистецтві. На сцені було задіяно понад 30 персонажів, не враховуючи учасників масових сцен. Дійство набувало рис політичного фарсу, позбавляючи героїв величі та формуючи до них іронічне ставлення.

ТЕХНОЛОГІЇ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ

Хоча Іван Уривський залишив лише «скелет» відомої п’єси, через 100 років після Леся Курбаса він демонструє дуже цікавий підхід до тексту, зазначає Ганна Веселовська. «Мене абсолютно не бентежить те, що глядачам показують тільки одну лінію із твору Шекспіра. Коли люди у побутовому середовищі роблять такий закид, то я ставлю собі запитання: невже всі читали трагедію «Макбет» і детально її знають?», – пояснює театрознавиця.

На її думку, ця вистава – погляд на проблеми комунікації, але не стільки між людьми, скільки між людиною і технологіями. Це надзвичайно актуально сьогодні, в епоху роботизації, штучного інтелекту та інформаційних воєн. Адже в повсякденному житті ми взаємодіємо з безліччю пристроїв, часто не усвідомлюючи, яку роль їм відводить хтось невидимий.

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського
Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського

«Містична роль у постановці «Макбету» Уривського відведена технологічним засобам – це сучасно. Проте такий аспект не відкидає розмови про морально-етичні принципи, дію людського фактору та потребу людей зберігати в собі все людське», – резюмує Ганна Веселовська.

Валентина Самченко. Київ

Фото Юлії Вебер надані Театром Франка та з сайту «Open Kurbas: цифрова колекція»



Джерело

Події

У Києві відбудеться концерт-молитва до Дня пам’яті жертв Голодоморів

Published

on



У Національній філармонії України 22 листопада відбудеться концерт Da Pacem Domine у виконанні Національного академічного духового оркестру України до Дня пам’яті жертв Голодоморів.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство культури України.

Зазначається, що цей концерт – медитація серця. Це музична молитва за тих, хто постраждав під час Голодоморів – масових злочинів проти українського народу.

Вечір відкриє урочистий заклик Гарді Мертенза Da Pacem Domine – прохання про мир.

Епічна композиція Девіда Хілінґхема Angels of the Apocalypse вразить масштабом і драматизмом, а Lux Aurumque Еріка Вітакера наповнить зал сяйвом духовного спокою.

Крім того, глибоко символічне Agnus Dei з симфонії №1 Вірка Балея поєднає українську душу зі всесвітньою молитвою.

Програма концерту:

  • Гарді Мертенз – Da Pacem Domine, op. 155;
  • Девід Р. Хілінґхем – «Ангели Апокаліпсису»;
  • Ерік Вітакер – Lux Aurumque;
  • Вірко Балей – Agnus Dei з симфонії № 1 «Сакральні монументи» пам’яті Дмитра Бортнянського;
  • Девід Масланка – «Реквієм»;
  • Ян ван дер Руст – «Мир на землі».
  • Ведучий і читець – заслужений артист України Олександр Рудько.
Читайте також: У Празі біля меморіалу жертвам комунізму вшанують пам’ять жертв Голодомору

Як повідомляв Укрінформ, в Україні щороку у четверту суботу листопада вшановують пам’ять жертв Голодоморів. Цей день пам’яті відзначають на підставі указів Президента 1998 та 2007 років.

Українці у XX сторіччі пережили три Голодомори: 1921-1923, 1932-1933 і голод 1946-1947 років. Наймасштабнішим був голод 1932-1933 років – саме його називають геноцидом українського народу, здійсненим сталінським режимом.

Фото Укрінформу можна купити тут.



Джерело

Continue Reading

Події

У Києві відкрили виставку «Діти

Published

on


У Центральному будинку художника в Києві відкрилася виставка «Діти – Дерево життя», приурочена до Дня Збройних сил України, який відзначатиметься 6 грудня.

Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.







У Києві відкрили виставку «Діти – Дерево життя» / Фото: Данило Антонюк. Укрінформ

У залах представлені майже 200 робіт українських митців із різних міст – Харкова, Одеси, Миколаєва, Києва, Тернополя, Кременчука, Івано-Франківська, Луцька, Черкас, Кропивницького, Кривого Рогу та інших. Ініціатором виставки, центральною темою якої є діти, став Харківської організації НСХУ Віктор Ковтун.

«Це великий мистецький проєкт, що поєднує пам’ять, традицію та сучасну чутливість», – зазначив під час відкриття голова Національної спілки художників України Костянтин Чернявський. Він вважає, що художникам важливо створювати актуальні роботи про українських дітей, яким довелося народитися і жити в роки воєнного лихоліття.

Організатори зазначають, що виставка продовжує українську традицію, у якій образ дитини посідає особливе місце. Дітей споконвіку оберігали як найбільший скарб і символ надії. Цей сакральний образ пов’язаний із темою матері та продовження роду, архетипом якого є давній слов’янський символ «дерево життя».

Депутатка Київської міської ради Наталія Барікашвілі підкреслила, що створення та споглядання мистецьких творів у період повномасштабної російсько-української війни допомагає підтримувати ментальне здоров’я та долати депресивні стани.

Капелан отець Іван Бейко, який представляє київську громадську організацію «Військові капелани», останнім часом їздить до захисників на Сумський напрямок та є керівником недільної школи при Свято-Михайлівському Видубицькому монастирі, розповів про духовне трактування образу дерева та важливість постійного зв’язку поколінь у воєнний час, зокрема, через творчість та мистецтво.

«Як коріння дерева має міцніти наша віра у перемогу», – підкреслив отець Іван. Він нагадав слова апостола Якова: хто знає, як робити добро, але не робить, – той має гріх. «Тому кожен по-своєму, чим компетентний, чим його Бог наділив, – має робити добро, допомагати один одному, підтримувати та надихати один одного. І тоді ми переможемо. Бо, як каже Цар Давид: коня годують на день бою, але перемога – від Господа. Тому молимося і віримо – і з нами буде перемога», – наголосив Бейко.

Читайте також: В історичній частині Житомира планують побудувати музей сучасного мистецтва

Проєкт «Діти – Дерево життя» створено НСХУ за підтримки Міністерства культури.

Виставка триватиме до 7 грудня. Вхід вільний.

Як повідомляв Укрінформ, у базиліці Сант-Андреа-делла-Валле в Римі відкриался художня виставка «Молитва за Україну».

Фото: Данило Антонюк/Укрінформ

Більше наших фото можна купити тут



Джерело

Continue Reading

Події

У Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки через її запланований концерт у Москві

Published

on



У Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки Елізабет Леонської 4 грудня в місті Ейндговен через її запланований виступ у Москві 21 листопада.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє ED.

“Проросійська піаністка Леонська небажана в концертному залі Muziekgebouw, концерт скасовано. Керівництво Muziekgebouw в Ейндговені скасувало запланований на 4 грудня концерт Елізабет Леонської. Після звернень занепокоєних українців російська піаністка більше не є бажаною гостею”, – йдеться у повідомленні.

Керівництво Muziekgebouw повідомило, що концерт стояв у програмі кілька місяців, але було отримано лист від посла України в Нідерландах Андрія Костіна. Дипломат закликав скасувати виступ Леонської, наголосивши на неприйнятності її участі в заході в Росії разом із Юрієм Башметом — відомим прибічником Путіна.

Запланований виступ Леонської в Росії викликав обурення в соціальних мережах та серед низки культурних і політичних діячів Нідерландів. Критики назвали її участь у московському концерті “неприйнятною” на тлі агресії Росії проти України.

Читайте також: В Естонії скасували концерт Limp Bizkit через визнання Криму російським

“Muziekgebouw в Ейндговені переглянув доцільність проведення її виступу в Нідерландах і скасував його. Вирішальним фактором для скасування виступу Леонської стало те, що вона мала виступити в Москві на концерті для російських солдатів та їхніх сімей. Вона розділить сцену з диригентом Юрієм Башметом, відвертим прихильником Путіна. Це скасування виступу Muziekgebouw в Ейндговені є сміливим кроком — і єдиним правильним. Насправді Європа взагалі не повинна приймати Леонську, оскільки її зв’язок з Росією на 100% очевидний і незаперечний. Леонська явно симпатизує кремлівському режиму”, — сказав в ексклюзивному коментарі Укрінформу перший почесний консул України в Нідерландах Карел Бургер Дірвен.

Як повідомляв Укрінформ, українці в Нідерландах раніше протестували проти виступів російських пропагандистів в Амстердамі.

Фото: Julia Wesely



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.