Усі новини
паливо тепер можна отримувати з CO2 (фото)
Дослідники з Національної лабораторії Лоуренса в Берклі (Berkeley Lab) і Національної прискорювальної лабораторії SLAC розкрили багаторічну загадку перетворення вуглекислого газу (CO2) на паливо.
На офіційному сайті Berkeley Lab йдеться про те, що вчені отримали нове уявлення про електрохімічне відновлення CO2 (CO2 RR) — процес, за якого енергію сонця можна використовувати для перетворення вуглекислого газу на корисні продукти.
Цей процес вважається перспективними способом отримання палива та інших хімічних речовин. Великий прорив у цій царині стався у 1980-х роках, коли мідь визнали високоефективним каталізатором для перетворення CO2 і води на інгредієнти для рідкого палива та хімікатів, таких як етилен і етанол.
Однак виявилося, що під час CO2 RR суперкаталітичні властивості міді швидко погіршуються, знижуючи її продуктивність. Протягом десятиліть вчені намагалися зрозуміти, які хімічні та фізичні процеси відповідають за цю деградацію.
Що зробили дослідники
Щоб зрозуміти, як саме руйнуються каталізатори, команда з Berkeley Lab і SLAC використала передовий метод малокутового рентгенівського розсіювання. Це допомогло виявити два конкуруючі механізми, які призводять наночастинки міді до межі деградації в каталізаторі CO2 RR: міграція і коалесценція частинок (PMC), під час яких дрібніші частинки об’єднуються в більші, і дозрівання Оствальда, під час якого більші частки зростають завдяки дрібнішим частинкам.
Електрохімічний пристрій, розроблений для спостереження за
Фото: Berkeley Lab
За словами дослідників, використання вуглецевих носіїв з іономерним покриттям допомагає стабілізувати наночастинки міді, зменшуючи ушкодження і підвищуючи довговічність у реакціях конверсії CO2.
У майбутньому група планує вивчити різні сехми захисту, включно з покриттями з органічних молекул, розробленими спільно з групою LiSA Каліфорнійського технологічного інституту, щоб спрямовувати реакції CO2 RR на виробництво певних видів палива і хімікатів.
Нагадаємо, вчені також розробили штучний лист, здатний перетворювати вуглекислий газ на рідке паливо та інші цінні хімікати, використовуючи тільки сонце.
Усі новини
Метро в Україні: як змінилася роль підземки під час війни
Історія метрополітену у світі налічує понад 150 років, який пройшов шлях від експериментального транспорту до одного з найбезпечніших видів транспорту. Фокус розкаже про початки цього виду пересувань, а також про те, як змінилося практичне застосування українських метро під час російсько-української війни.
Метрополітен є складною інженерною системою, призначеною насамперед для масових пасажирських перевезень у великих містах. Водночас із моменту свого виникнення він виконує й додаткові функції, пов’язані з безпекою, просторовою оптимізацією та цивільним захистом населення. Про те, як поєднання транспортної та захисної ролей зробило метро одним із ключових елементів міської інфраструктури України — в матеріалі Фокуса.
Виникнення метро: технологічна відповідь на урбанізацію
Перший у світі метрополітен було відкрито в Лондоні 10 січня 1863 року. Його поява стала відповіддю на різке зростання населення столиці Великої Британії та значне перевантаження наземного транспорту.
Metropolitan Railway з’єднав райони міста під землею, використовуючи парову тягу та метод “cut-and-cover”, що передбачав неглибоке прокладання тунелів. Попри технічні обмеження, лондонський експеримент продемонстрував ефективність підземного транспорту.
Лондонське метро є першим у світі та налічує історію в понад 150 років
Фото: Britannica
Згодом розвиток електротяги, вентиляційних систем і глибокого буріння дозволив будувати метро у складніших геологічних умовах і на значних глибинах. Наприкінці ХІХ — на початку ХХ століття метрополітени почали з’являтися в інших великих містах Європи та Північної Америки.
Під час Другої світової війни метро стало активно набувати нової ролі — укриття для цивільного населення. Низка британських і німецьких мешканців користувалися тунелями та станціями задля збереження свого життя під час масованих ударів і бомбардувань протиборчих сторін.
За час свого розвитку метрополітен став одним з передових видів транспорту завдяки своїй зручності, доступності та швидкості пересування. Завдяки цьому, метро поступово дісталося теренів України, і стало його невід’ємною частиною.
Українські метрополітени: витоки та практичне застосування
Перший метрополітен в Україні було відкрито в Києві у 1960 році. Його проєктування відбувалося в умовах Холодної війни, тому значна частина станцій закладалася на великій глибині. Це рішення було пов’язане не лише з геологією, а й із вимогами цивільної оборони.
Харківський метрополітен, введений в експлуатацію у 1975 році, також характеризується глибокими станціями та розгалуженою системою тунелів. Дніпровський метрополітен, будівництво якого розпочалося ще в радянський період, проєктувався як стратегічно захищений об’єкт, хоча його розвиток був обмежений економічними чинниками.
Загалом українські метрополітени від початку розглядалися як багатофункціональні споруди, здатні виконувати роль укриттів у разі надзвичайних ситуацій. Однак нової ролі підземка набула з початком російсько-української війни.
Роль метро від початку повномасштабного вторгнення РФ
Після початку повномасштабної війни метрополітен в Україні став активно використовуватися як цивільне укриття. Станції метро забезпечують базовий захист від уламків, вибухових хвиль та частково — від радіаційного впливу завдяки значній товщині бетонних конструкцій і глибині залягання.
У Києві, Харкові та Дніпрі метро офіційно інтегрували в систему оповіщення та укриттів. Під час повітряних тривог доступ до станцій залишається відкритим, а інфраструктура адаптована для тривалого перебування людей: працюють системи вентиляції, освітлення, водопостачання та зв’язку.
Особливо важливу роль метро відіграло в Харкові, де інтенсивність обстрілів змусила використовувати підземку як постійне укриття для значної частини населення. Глибокі станції здатні зменшувати вплив ударної хвилі, світлового випромінювання та проникнення радіоактивного пилу. Системи герметизації та вентиляції з фільтрацією повітря підвищують рівень захисту в разі застосування зброї масового ураження.
Водночас метро не є абсолютним захистом. Його ефективність залежить від відстані до епіцентру вибуху, типу боєприпасу та технічного стану споруд. Проте в порівнянні з більшістю наземних укриттів метрополітен забезпечує значно вищий рівень безпеки.
Наразі метрополітен — це не лише транспортна мережа, а й елемент стратегічної інфраструктури. Український досвід продемонстрував практичну цінність метро як універсального інструменту захисту населення, що підкреслює необхідність модернізації підземних транспортних систем, збереження їхньої захисної функції та інтеграції в ширші плани цивільної безпеки.
Раніше Фокус розповідав про те, наскільки брудними бувають сидіння в метро. Власник клінінгової компанії у Лондоні Стівен Джеймс, більш відомий за прізвиськом Містер Чистий Килим (Mr Clean Carpet), вирішив провести експеримент і перевірити, як часто транспортне управління міста прибирає у вагонах метрополітену.
Згодом стало відомо, що в Києві метро відновлюватиметься добу після російської атаки. В КМДА уточнили, що наземна частина станцій “Дніпро” — “Лісова” тимчасово закриті на вхід та вихід.
Авто
Новий електрокар Rolls-Royce оздобили натуральним золотом — фото
Електромобіль Rolls-Royce Spectre отримав нову екстравагантну версію. Купе оздобили натуральним золотом.
Оригінальний тюнінг Rolls-Royce Spectre виконало німецьке ательє Mansory. Про проєкт, який назвали Equista Linea d’Oro, розповіли на його сайті.
Решітка радіатора Rolls-Royce Spectre, дверні ручки, молдинги на боковинах і віконних рамках оздоблені натуральним золотом. У золотистий колір пофарбовані й 24-дюймові колісні диски.
Електрокар отримав карбонові обвіс і спойлер
Фото: Mansory
До того ж, Rolls-Royce Spectre отримав традиційні для Mansory капот, обвіс, спойлер та декор із карбону.
В Україні помітили ексклюзивний Rolls-Royce Phantom Tiffany за $550 000 (фото)

Золоті деталі з’явилися і в салоні Rolls-Royce Spectre. Крім того, в оздобленні використали карбон і білу шкіру з золотистими вставками.
Золото з’явилося і в салоні Rolls-Royce Spectre
Фото: Mansory
Електрична установка Rolls-Royce Spectre на 585 сил з батареєю ємністю 102 кВт∙год залишилася без змін. Авто лише отримало зовнішні динаміки, з допомогою яких імітується звук бензинового двигуна.
Ціна Rolls-Royce Spectre Mansory перевищує мільйон доларів
Фото: Mansory
Rolls-Royce Spectre Mansory – найрозкішніший електрокар у світі, випущений в єдиному екземплярі. Його ціна не повідомляється, але відомо, що вона становить щонайменше мільйон доларів.
До речі, нещодавно розкішну тюнінговану версію отримав і класичний Toyota Land Cruiser 70.
Також Фокус розповідав про люксову вантажівку Mercedes-Benz.
Усі новини
Компанія подарувала співробітникам смартфони, які їх розлютили: в чому справа (фото)
У 2025 році одна компанія вирішила висловити подяку своїм співробітникам, подарувавши їм різдвяний подарунок наперед. Керівництво замовило партію телефонів Motorola Edge 50, однак більшість отримувачів залишилися незадоволеними.
Прикру історію зі смартфонами Motorola Edge 50 розповів експерт з технологій Мар’ян Мюррей, зазначавши, що йдеться про компанію, в якій працює його друг. Про причини негативної реакції на безкоштовний смартфон, він розмірковує у статті для PhoneArena.
Як автор Мюррей, Motorola Edge 50 — це цілком пристойний телефон, тому розчарування людей, ймовірно, пов’язане з лояльністю до конкретних брендів. Провідні компанії наполегливо працюють над рекламою своїх моделей преміумкласу, що впливає здатність до об’єктивного порівняння та критичного мислення.
Motorola Edge 50
Фото: Motorola
“Майже всі співробітники (загалом близько 25 осіб) ненавиділи подарунок. Вони були незадоволені вибором. Натомість вони хотіли пристрій Apple або Samsung і відкрито зізналися (тобто не в обличчя своєму начальнику), що одразу ж продадуть свої подарунки”, — наголосив Мюррей.
За словами експерта, купуючи преміальний телефон, люди часто проєктують на себе всі ключові характеристики, які має цей пристрій. До прикладу, вони кажуть собі: “Я з тих людей, які цінують високоякісні матеріали, сучасний дизайн, продуктивність та якість”.
Мюррей наголосив, що багато брендів випускають смартфони чудової якості з доступною ціною. Ба більше, ці компанії пропонують більшість функцій і навіть деякі дизайнерські рішення преміальних телефонів.
Найцікавіший смартфон 2025 року: експерт назвав модель, яка точно здивує (фото)
Однак варто враховувати, що більшість висококласних та преміальних брендів були символом статусу протягом століть. Тому при наявності безлічі альтернатив iPhone, які не поступаються або навіть перевершують продукти Apple, деякі люди навіть не розглядають інші варіанти.
“Психологічні інструменти, здається, настільки потужні та закарбовані в нашій свідомості, що їх можна використовувати і для подарунків. Ці 25 людей не заплатили ні цента за телефони Motorola Edge 50, але вони все одно були незадоволені подарунком. Вони хвилювалися за власний імідж”, — зазначив Мюррей.
Нагадаємо, оглядач техніки Пітер Костадінов вирішив у 2026 році відмовитись від смартфонів Apple, Samsung та Google Pixel на користь китайських флагманів, оскільки вони пропонують дедалі цікавіший досвід.
Фокус також повідомляв, що компанія Apple, ймовірно, збирається покращити свою найдешевшу лінійку смартфонів, оснастивши iPhone 17e функцією, якої не вистачало його попереднику – iPhone 16e.
-
Одеса1 тиждень agoНовий директор Департаменту ветеранів Одеси — хто такий Єрмаков
-
Політика1 тиждень agoУряд вніс до Ради законопроєкт про мотиваційні контракти для військових
-
Суспільство7 днів agoЯкі суші найсмачніші в Одесі: ТОП-3 доставки ролів Реклама Анонси
-
Війна1 тиждень agoТаїланд наступає на Камбоджу та зайняв село на чужій території — фото
-
Усі новини1 тиждень agoкомпанія наважилась на неочікуваний крок
-
Одеса7 днів agoЛіцензію клініки Odrex в Одесі зупинено — подробиці
-
Усі новини6 днів agoРозлучення Наталки Денисенко – акторка розкрила причину
-
Усі новини1 тиждень agoЧоловік виявив незвичний обман зору на паркані після випадіння снігу
