Події
Довженко-Центру передали два німі фільми, які вважали втраченими
Кінознавці Алік Дарман і Володимир Прилуцький виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка стрічки “Трипільська трагедія” Олександра Анода-Анощенка 1926 року і “Секрет рапіду” Павла Долини 1930 року.
Як передає Укрінформ, про це Довженко-Центр повідомляє у Фейсбуці.
Молоді дослідники віднайшли плівкові фільмокопії стрічок у будівлі Кінотелекомплексу, що відома також як Цех обробки плівки (ЦОП). Вважалося, що копії зберігалися лише у російському Госфільмофонді.
За словами керівниці фільмосховища Довженко-Центру Тетяни Деркач, ці плівки – контратипи, частина комплекту вихідних матеріалів фільму. Саме з них друкують позитивні, прокатні копії.
“Це унікальний випадок, бо якщо в інших фондах та архівах можемо знаходити позитиви, то комплект вихідних матеріалів до нас потрапляє вкрай рідко. Ми вже поставили у план сканувати ці фільми. Тобто незабаром буде можливість переглянути ці унікальні знахідки”, – зауважила керівниця фільмосховища.
За словами кінознавця Олега Оліфера, “Трипільська трагедія” виробництва Ялтинської кінофабрики ВУФКУ є однією з найстаріших кінознахідок на території України за останній час.
Фільм розповідає про Трипільський похід більшовиків 1919 року (у радянських джерелах “Трипільську трагедію”), криваву сторінку Української революції і громадянської війни 1917-1921 років, що стала наріжним каменем в історії та міфі комуністичного молодіжного руху в СРСР.
У червні 1919 року загін більшовиків у складі робітників Шулявського заводу, комсомольців і китайських “добровольців” вирушили встановлювати радянську владу на охоплену повстаннями Київщину, де під Трипіллям вони були розгромлені повстанцями отамана Зеленого (Данила Терпила).
Поряд з очевидним пробільшовицьким трактуванням подій “Трипільська трагедія” виконана у пригодницькому жанрі із числениими сценами перестрілок, бійок і баталій за участі сотень статистів, кавалерії та артилерії. Особливий акцент у фільмі зроблено на жорстокості повстанців та їхніх розправах над більшовиками.
Така кривава видовищність забезпечила “Трипільській трагедії” глядацький успіх. Проте одночасно фільм отримав низьку оцінку від кіновиробників і критики.
У 1928 році у журналі “Кіно” у статті “Годі крові на екрані” стрічку критикували за натуралізм, бандитизм і демонстрацію негативного прикладу для українського селянина. Автор сценарію, письменник Григорій Епік, під час сталінського терору був розстріляний ” за участь у терористичній націоналістичній організації”.
“Секрет рапіду” (1930) виробництва Київської кінофабрики є першим фільмом Павла Долини у колекції Довженко-Центру і взагалі першим фільмом режисера, знайденим в Україні.
Знаковий український режисер і актор 1920-1930-х працював у Молодому театрі, “Кийдрамте”, “Березолі” та інших театрах, грав у кінопостановках Леся Курбаса. Як кінорежисер Долина дебютував у 39 років і за наступне пʼятиріччя на Одеській і Київській кінофабриках зняв вісім повнометражних ігрових фільмів. Більшість його робіт вважаються втраченими, жодної досі не було оцифровано.
Після критичної статті-доносу “Ідеологічними манівцями”, опублікованій у журналі “Кіно” 1932 року, Долина фактично відходить від ігрового кінематографа і переходить на роботу у “Техфільмі”, а після війни очолює Театральний музей у Києві.
“Секрет рапіду” відноситься до київського періоду творчості режисера і розповідає про типове для тогочасного радянського кіно гостре протистояння між колективним та індивідуальним, “новим” і “старим”. От тільки цього разу справа не у механізації села чи штурмовому будівництві, конфлікт розгортається навколо приховування старим робітником таємниці обробки сталі. Кульмінацією фільму стає колективне “перевиховання” людини за новим установленим зразком через так званий “товариський суд”. Індустріальної реалістичності цій виробничій драмі додають цехи, відзняті оператором Георгієм Химченком на заводах Києва, Харкова і Горлівки, та робота художника Юрія Швеця, майбутнього спеціаліста з оформлення науково-фантастичних фільмів.
Віднайдення “Секрету рапіду” – довгоочікуване повернення для дослідників і глядачів. Це нагода переглянути український кіноканон і познайомитися із творчістю одного з ключових авторів часів ВУФКУ не лише через тексти кінокритичної і кінознавчої літератури. Нарешті маловідому сторінку українського кіно можна буде побачити безпосередньо на екрані.
Як повідомляв Укрінформ, студенти Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка створену у 1936 році стрічку “Карл Бруннер”.
Фото: Довженко-Центр
Події
У Києві відбудеться концерт-молитва до Дня пам’яті жертв Голодоморів
У Національній філармонії України 22 листопада відбудеться концерт Da Pacem Domine у виконанні Національного академічного духового оркестру України до Дня пам’яті жертв Голодоморів.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство культури України.
Зазначається, що цей концерт – медитація серця. Це музична молитва за тих, хто постраждав під час Голодоморів – масових злочинів проти українського народу.
Вечір відкриє урочистий заклик Гарді Мертенза Da Pacem Domine – прохання про мир.
Епічна композиція Девіда Хілінґхема Angels of the Apocalypse вразить масштабом і драматизмом, а Lux Aurumque Еріка Вітакера наповнить зал сяйвом духовного спокою.
Крім того, глибоко символічне Agnus Dei з симфонії №1 Вірка Балея поєднає українську душу зі всесвітньою молитвою.
Програма концерту:
- Гарді Мертенз – Da Pacem Domine, op. 155;
- Девід Р. Хілінґхем – «Ангели Апокаліпсису»;
- Ерік Вітакер – Lux Aurumque;
- Вірко Балей – Agnus Dei з симфонії № 1 «Сакральні монументи» пам’яті Дмитра Бортнянського;
- Девід Масланка – «Реквієм»;
- Ян ван дер Руст – «Мир на землі».
- Ведучий і читець – заслужений артист України Олександр Рудько.
Як повідомляв Укрінформ, в Україні щороку у четверту суботу листопада вшановують пам’ять жертв Голодоморів. Цей день пам’яті відзначають на підставі указів Президента 1998 та 2007 років.
Українці у XX сторіччі пережили три Голодомори: 1921-1923, 1932-1933 і голод 1946-1947 років. Наймасштабнішим був голод 1932-1933 років – саме його називають геноцидом українського народу, здійсненим сталінським режимом.
Фото Укрінформу можна купити тут.
Події
У Києві відкрили виставку «Діти
У Центральному будинку художника в Києві відкрилася виставка «Діти – Дерево життя», приурочена до Дня Збройних сил України, який відзначатиметься 6 грудня.
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
У Києві відкрили виставку «Діти – Дерево життя» / Фото: Данило Антонюк. Укрінформ
У залах представлені майже 200 робіт українських митців із різних міст – Харкова, Одеси, Миколаєва, Києва, Тернополя, Кременчука, Івано-Франківська, Луцька, Черкас, Кропивницького, Кривого Рогу та інших. Ініціатором виставки, центральною темою якої є діти, став Харківської організації НСХУ Віктор Ковтун.
«Це великий мистецький проєкт, що поєднує пам’ять, традицію та сучасну чутливість», – зазначив під час відкриття голова Національної спілки художників України Костянтин Чернявський. Він вважає, що художникам важливо створювати актуальні роботи про українських дітей, яким довелося народитися і жити в роки воєнного лихоліття.
Організатори зазначають, що виставка продовжує українську традицію, у якій образ дитини посідає особливе місце. Дітей споконвіку оберігали як найбільший скарб і символ надії. Цей сакральний образ пов’язаний із темою матері та продовження роду, архетипом якого є давній слов’янський символ «дерево життя».
Депутатка Київської міської ради Наталія Барікашвілі підкреслила, що створення та споглядання мистецьких творів у період повномасштабної російсько-української війни допомагає підтримувати ментальне здоров’я та долати депресивні стани.
Капелан отець Іван Бейко, який представляє київську громадську організацію «Військові капелани», останнім часом їздить до захисників на Сумський напрямок та є керівником недільної школи при Свято-Михайлівському Видубицькому монастирі, розповів про духовне трактування образу дерева та важливість постійного зв’язку поколінь у воєнний час, зокрема, через творчість та мистецтво.
«Як коріння дерева має міцніти наша віра у перемогу», – підкреслив отець Іван. Він нагадав слова апостола Якова: хто знає, як робити добро, але не робить, – той має гріх. «Тому кожен по-своєму, чим компетентний, чим його Бог наділив, – має робити добро, допомагати один одному, підтримувати та надихати один одного. І тоді ми переможемо. Бо, як каже Цар Давид: коня годують на день бою, але перемога – від Господа. Тому молимося і віримо – і з нами буде перемога», – наголосив Бейко.
Проєкт «Діти – Дерево життя» створено НСХУ за підтримки Міністерства культури.
Виставка триватиме до 7 грудня. Вхід вільний.
Як повідомляв Укрінформ, у базиліці Сант-Андреа-делла-Валле в Римі відкриался художня виставка «Молитва за Україну».
Фото: Данило Антонюк/Укрінформ
Більше наших фото можна купити тут
Події
У Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки через її запланований концерт у Москві
У Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки Елізабет Леонської 4 грудня в місті Ейндговен через її запланований виступ у Москві 21 листопада.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє ED.
“Проросійська піаністка Леонська небажана в концертному залі Muziekgebouw, концерт скасовано. Керівництво Muziekgebouw в Ейндговені скасувало запланований на 4 грудня концерт Елізабет Леонської. Після звернень занепокоєних українців російська піаністка більше не є бажаною гостею”, – йдеться у повідомленні.
Керівництво Muziekgebouw повідомило, що концерт стояв у програмі кілька місяців, але було отримано лист від посла України в Нідерландах Андрія Костіна. Дипломат закликав скасувати виступ Леонської, наголосивши на неприйнятності її участі в заході в Росії разом із Юрієм Башметом — відомим прибічником Путіна.
Запланований виступ Леонської в Росії викликав обурення в соціальних мережах та серед низки культурних і політичних діячів Нідерландів. Критики назвали її участь у московському концерті “неприйнятною” на тлі агресії Росії проти України.
“Muziekgebouw в Ейндговені переглянув доцільність проведення її виступу в Нідерландах і скасував його. Вирішальним фактором для скасування виступу Леонської стало те, що вона мала виступити в Москві на концерті для російських солдатів та їхніх сімей. Вона розділить сцену з диригентом Юрієм Башметом, відвертим прихильником Путіна. Це скасування виступу Muziekgebouw в Ейндговені є сміливим кроком — і єдиним правильним. Насправді Європа взагалі не повинна приймати Леонську, оскільки її зв’язок з Росією на 100% очевидний і незаперечний. Леонська явно симпатизує кремлівському режиму”, — сказав в ексклюзивному коментарі Укрінформу перший почесний консул України в Нідерландах Карел Бургер Дірвен.
Як повідомляв Укрінформ, українці в Нідерландах раніше протестували проти виступів російських пропагандистів в Амстердамі.
Фото: Julia Wesely
-
Усі новини1 тиждень agoНайкращі планшети 2025 року: топ 5 моделей бюджетних і преміальних моделей (фото)
-
Усі новини1 тиждень agoКолумбійська «жива Барбі» зробила операції доньці: мережа обурилася
-
Цікаво7 днів agoПонад 1 600 учасників із 100 населених пунктів долучилися до Всеукраїнської конференції “Жити життя під час та після війни”
-
Усі новини1 тиждень agoотримано дивовижну фотографію, таку ще ніхто не робив (фото)
-
Усі новини5 днів agoСофія Ротару про війну – співачка відреагувала на обстріл Тернополя
-
Суспільство1 тиждень agoЗаставу за Труханова повністю не внесли Анонси
-
Політика5 днів agoпро звільнення в уряді: Винні мають нести покарання незалежно від посад
-
Війна1 тиждень agoБалістика була націлена на Київ: Ігнат розповів, скільки ракет випустив ворог по столиці
