Connect with us

Події

Довженко-Центру передали два німі фільми, які вважали втраченими

Published

on



Кінознавці Алік Дарман і Володимир Прилуцький виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка стрічки “Трипільська трагедія” Олександра Анода-Анощенка 1926 року і “Секрет рапіду” Павла Долини 1930 року.

Як передає Укрінформ, про це Довженко-Центр повідомляє у Фейсбуці.

Молоді дослідники віднайшли плівкові фільмокопії стрічок у будівлі Кінотелекомплексу, що відома також як Цех обробки плівки (ЦОП). Вважалося, що копії зберігалися лише у російському Госфільмофонді.

За словами керівниці фільмосховища Довженко-Центру Тетяни Деркач, ці плівки – контратипи, частина комплекту вихідних матеріалів фільму. Саме з них друкують позитивні, прокатні копії.

“Це унікальний випадок, бо якщо в інших фондах та архівах можемо знаходити позитиви, то комплект вихідних матеріалів до нас потрапляє вкрай рідко. Ми вже поставили у план сканувати ці фільми. Тобто незабаром буде можливість переглянути ці унікальні знахідки”, – зауважила керівниця фільмосховища.

За словами кінознавця Олега Оліфера, “Трипільська трагедія” виробництва Ялтинської кінофабрики ВУФКУ є однією з найстаріших кінознахідок на території України за останній час.

Фільм розповідає про Трипільський похід більшовиків 1919 року (у радянських джерелах “Трипільську трагедію”), криваву сторінку Української революції і громадянської війни 1917-1921 років, що стала наріжним каменем в історії та міфі комуністичного молодіжного руху в СРСР.

У червні 1919 року загін більшовиків у складі робітників Шулявського заводу, комсомольців і китайських “добровольців” вирушили встановлювати радянську владу на охоплену повстаннями Київщину, де під Трипіллям вони були розгромлені повстанцями отамана Зеленого (Данила Терпила).

Поряд з очевидним пробільшовицьким трактуванням подій “Трипільська трагедія” виконана у пригодницькому жанрі із числениими сценами перестрілок, бійок і баталій за участі сотень статистів, кавалерії та артилерії. Особливий акцент у фільмі зроблено на жорстокості повстанців та їхніх розправах над більшовиками.

Така кривава видовищність забезпечила “Трипільській трагедії” глядацький успіх. Проте одночасно фільм отримав низьку оцінку від кіновиробників і критики.

У 1928 році у журналі “Кіно” у статті “Годі крові на екрані” стрічку критикували за натуралізм, бандитизм і демонстрацію негативного прикладу для українського селянина. Автор сценарію, письменник Григорій Епік, під час сталінського терору був розстріляний ” за участь у терористичній націоналістичній організації”.

“Секрет рапіду” (1930) виробництва Київської кінофабрики є першим фільмом Павла Долини у колекції Довженко-Центру і взагалі першим фільмом режисера, знайденим в Україні.

Читайте також: Раніше недоступний фільм за сценарієм Миколайчука оцифрували і покажуть на кінофестивалі у Чернівцях

Знаковий український режисер і актор 1920-1930-х працював у Молодому театрі, “Кийдрамте”, “Березолі” та інших театрах, грав у кінопостановках Леся Курбаса. Як кінорежисер Долина дебютував у 39 років і за наступне пʼятиріччя на Одеській і Київській кінофабриках зняв вісім повнометражних ігрових фільмів. Більшість його робіт вважаються втраченими, жодної досі не було оцифровано.

Після критичної статті-доносу “Ідеологічними манівцями”, опублікованій у журналі “Кіно” 1932 року, Долина фактично відходить від ігрового кінематографа і переходить на роботу у “Техфільмі”, а після війни очолює Театральний музей у Києві.

“Секрет рапіду” відноситься до київського періоду творчості режисера і розповідає про типове для тогочасного радянського кіно гостре протистояння між колективним та індивідуальним, “новим” і “старим”. От тільки цього разу справа не у механізації села чи штурмовому будівництві, конфлікт розгортається навколо приховування старим робітником таємниці обробки сталі. Кульмінацією фільму стає колективне “перевиховання” людини за новим установленим зразком через так званий “товариський суд”. Індустріальної реалістичності цій виробничій драмі додають цехи, відзняті оператором Георгієм Химченком на заводах Києва, Харкова і Горлівки, та робота художника Юрія Швеця, майбутнього спеціаліста з оформлення науково-фантастичних фільмів.

Віднайдення “Секрету рапіду” – довгоочікуване повернення для дослідників і глядачів. Це нагода переглянути український кіноканон і познайомитися із творчістю одного з ключових авторів часів ВУФКУ не лише через тексти кінокритичної і кінознавчої літератури. Нарешті маловідому сторінку українського кіно можна буде побачити безпосередньо на екрані.

Як повідомляв Укрінформ, студенти Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка створену у 1936 році стрічку “Карл Бруннер”.

Фото: Довженко-Центр



Джерело

Події

Яйце Фаберже, оцінене у $26 мільйонів, може встановити рекорд для аукціонів

Published

on


Імператорське «Зимове яйце» Фаберже, замовлене царем Миколою II як великодній подарунок своїй матері, наступного тижня виставляється на аукціон і попередньо оцінюється у понад 26 млн доларів.

Про це повідомляє Reuters, передає Укрінформ.

Яйце буде виставлено на аукціоні з назвою «Зимове яйце та важливі твори Фаберже з княжої колекції», який відбудеться 2 грудня в рамках «Класичного тижня» аукціонів Christie’s.

Зазначається, що воно виставляється за «орієнтовною ціною за запитом – понад 20 млн фунтів» (26,45 мільйона доларів).

За даними аукціонного дому Christie’s, вирізане з гірського кришталю та прикрашене платиновими сніжинками з діамантами в огранюванні «троянда», «Зимове яйце» вважається одним з найкращих творінь Фаберже для імператорської родини.

«Зимове яйце» оздоблене «морозними візерунками». Воно може відкриватись, всередині розміщено сюрприз – майстерно виготовлений букет квітів.

Читайте також: «Яйця Фаберже» і не тільки: у базу НАЗК внесли мистецьку колекцію російського олігарха Вексельберга

Christie’s раніше продавав «Зимове яйце» в Женеві в 1994 році та в Нью-Йорку в 2002 році. Обидва продажі встановили світовий рекорд ціни для виробу Фаберже, проданого на аукціоні. Зокрема, у Нью-Йорку «Зимове яйце» було продано за 9,6 млн доларів.

У 2007 році «Яйце Ротшильда» роботи Фаберже встановило новий рекорд – на аукціоні Christie’s його було продано за 18,5 млн доларів.

Як повідомляв Укрінформ, на аукціоні Christie’s у швейцарській Женеві за 25,6 млн доларів США продали блакитний діамант у формі груші.

Фото: Faberge



Джерело

Continue Reading

Події

«Колапс» Макса Кідрука за добу замовили майже 6 тисяч читачів

Published

on


Другу книгу фантастичного циклу “Нові темні віки” – “Колапс” Макса Кідрука за першу добу попереднього продажу замовив 5931 читач.

Як передає Укрінформ, про це письменник поінформував у Фейсбуці.

За словами Кідрука, 26 листопада о 10:00 без попередніх анонсів відбувся запуск попереднього замовлення.

“Повідомлення з’явилися одночасно на трьох із шести соцмереж — Фейсбук, Інстаграм, Твіттер (Телеграм, Тік-Ток і Тредс не чіпали). За дві хвилини після десятої на сайті вже перебували 6150 користувачів. Сайт не падав, але CloudFlare, вирівнюючи навантаження, почала сповільнювати роботу для багатьох відвідувачів”, – розповів Кідрук.

Він зазначив, що “система зрештою вирівняла навантаження, але ще впродовж трьох годин воно трималося на рівні 96-98%. Це означало, що комусь щастило замовити книжку з першого разу, а когось захист тримав, не пускаючи”.

За день, за словами Кідрука, сайт відвідали 16 863 людини. Кількість переглядів сторінки з попереднім замовленням становила 36 152. Кількість переглядів усього сайту — 86 333.

За добу продали 5931 книжку.

Кідрук зауважив, що у 2022 році попереднє замовлення “Колонії” тривало півтора місяця, і на момент його завершення налічувалося трохи понад 5800 замовлень.

Читайте також: Відкрито передзамовлення на книгу про найгучніші операції української воєнної розвідки

“Тобто за добу з моменту старту передзамовлення “Колапсу” ми маємо продажів більше, ніж за весь час передзамовлення “Колонії” три роки тому”, – зазначив письменник.

Як повідомляв Укрінформ, Кідрук оголосив про вихід продовження фантастичного циклу “Нові темні віки”.

Фото: Facebook/Макс Кідрук



Джерело

Continue Reading

Події

У Франківську до 100-ліття Опанаса Заливахи відкрили виставку та випустили в обіг марки

Published

on


В Івано-Франківську, у Музеї мистецтв Прикарпаття, до столітнього ювілею Опанаса Заливахи показали понад сотню його творів. Окрім живописних робіт в експозиції виставлена дерев’яна скульптура та кераміка художника.

Про це перед відкриттям виставки розповів директор Музею мистецтв Прикарпаття Василь Романець, передає кореспондент Укрінформу.

«Ми виставили 107 творів Опанаса Заливахи. Виставка буде збільшуватись, бо зголошуються ще власники його робіт (доєднатись до експозиції – авт). Тобто, спадщина Заливахи буде збільшується до того часу, доки не буде зорганізований музей художника», – зазначив Романець.

За його словами, у музейній колекції є 17 робіт Опанаса Заливахи, але у фондах нині зберігаються близько 250 його творів, які передала родина Опанаса Заливахи кілька років тому.

«Всі роботи художника вже пройшли консервацію. Тобто вони не руйнуються. Втім, період їх реставрації буде довгий», – додав Романець.







У Франківську відкрили виставку до 100-ліття Опанаса Заливахи / Фото: Ірина Дружук, Укрінформ



Працівники Музею мистецтв Прикарпаття пригадують, що за життя Опанас Заливаха часто заходив до музею, намагався не пропустити жодну художню виставку.

«Тоді він завше питав присутніх: «Хто ми є?» Це філософське запитання було в його душі, як художника 60-х. Українська ідентичність та українська культура були одними із перших тем у його роботі. І це його боліло… За характером він був дуже м’який, теплий, балакучий», – пригадує художник та мистецтвознавець Мирослав Аронець.

Під час відкриття виставки у Музеї мистецтв Прикарпаття за участі представників Укрпошти відбулась церемонія спецпогашення поштового блоку, марки та конверта, випущених до ювілею художника. На трьох марках можна побачити роботи Опанаса Заливахи із назвами «Богородиця», «Покрова Богородиця» та «Козак Мамай». Остання знаходиться у приватній колекції і довгий час про неї майже нічого не знали.



 
Читайте також: Опанас Заливаха – 100-річчя: політв’язень, якому забороняли малювати

Опанас Заливаха – український живописець, член Клубу творчої молоді (1960-1964), відомий шістдесятник. Працював у галузі станкового живопису та графіки. З 1965 до 1970 року відбував покарання за статтею 62 Карного кодексу УРСР (За антирадянську агітацію та пропаганду) – п’ять років у таборі № 385 (Мордовія). Скільки робіт створив Заливаха, нікому достеменно невідомо. Удома художник тримав іконостас загиблих товаришів – Івана Світличного, В’ячеслава Чорновола, Алли Горської – і мріяв відкрити власний музей.

Як повідомляло агентство, у травні на Прикарпатті стартував пленер українських художників до 100-річчя Опанаса Заливахи.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.