Події
Довженко-Центру передали два німі фільми, які вважали втраченими
Кінознавці Алік Дарман і Володимир Прилуцький виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка стрічки “Трипільська трагедія” Олександра Анода-Анощенка 1926 року і “Секрет рапіду” Павла Долини 1930 року.
Як передає Укрінформ, про це Довженко-Центр повідомляє у Фейсбуці.
Молоді дослідники віднайшли плівкові фільмокопії стрічок у будівлі Кінотелекомплексу, що відома також як Цех обробки плівки (ЦОП). Вважалося, що копії зберігалися лише у російському Госфільмофонді.
За словами керівниці фільмосховища Довженко-Центру Тетяни Деркач, ці плівки – контратипи, частина комплекту вихідних матеріалів фільму. Саме з них друкують позитивні, прокатні копії.
“Це унікальний випадок, бо якщо в інших фондах та архівах можемо знаходити позитиви, то комплект вихідних матеріалів до нас потрапляє вкрай рідко. Ми вже поставили у план сканувати ці фільми. Тобто незабаром буде можливість переглянути ці унікальні знахідки”, – зауважила керівниця фільмосховища.
За словами кінознавця Олега Оліфера, “Трипільська трагедія” виробництва Ялтинської кінофабрики ВУФКУ є однією з найстаріших кінознахідок на території України за останній час.
Фільм розповідає про Трипільський похід більшовиків 1919 року (у радянських джерелах “Трипільську трагедію”), криваву сторінку Української революції і громадянської війни 1917-1921 років, що стала наріжним каменем в історії та міфі комуністичного молодіжного руху в СРСР.
У червні 1919 року загін більшовиків у складі робітників Шулявського заводу, комсомольців і китайських “добровольців” вирушили встановлювати радянську владу на охоплену повстаннями Київщину, де під Трипіллям вони були розгромлені повстанцями отамана Зеленого (Данила Терпила).
Поряд з очевидним пробільшовицьким трактуванням подій “Трипільська трагедія” виконана у пригодницькому жанрі із числениими сценами перестрілок, бійок і баталій за участі сотень статистів, кавалерії та артилерії. Особливий акцент у фільмі зроблено на жорстокості повстанців та їхніх розправах над більшовиками.
Така кривава видовищність забезпечила “Трипільській трагедії” глядацький успіх. Проте одночасно фільм отримав низьку оцінку від кіновиробників і критики.
У 1928 році у журналі “Кіно” у статті “Годі крові на екрані” стрічку критикували за натуралізм, бандитизм і демонстрацію негативного прикладу для українського селянина. Автор сценарію, письменник Григорій Епік, під час сталінського терору був розстріляний ” за участь у терористичній націоналістичній організації”.
“Секрет рапіду” (1930) виробництва Київської кінофабрики є першим фільмом Павла Долини у колекції Довженко-Центру і взагалі першим фільмом режисера, знайденим в Україні.
Знаковий український режисер і актор 1920-1930-х працював у Молодому театрі, “Кийдрамте”, “Березолі” та інших театрах, грав у кінопостановках Леся Курбаса. Як кінорежисер Долина дебютував у 39 років і за наступне пʼятиріччя на Одеській і Київській кінофабриках зняв вісім повнометражних ігрових фільмів. Більшість його робіт вважаються втраченими, жодної досі не було оцифровано.
Після критичної статті-доносу “Ідеологічними манівцями”, опублікованій у журналі “Кіно” 1932 року, Долина фактично відходить від ігрового кінематографа і переходить на роботу у “Техфільмі”, а після війни очолює Театральний музей у Києві.
“Секрет рапіду” відноситься до київського періоду творчості режисера і розповідає про типове для тогочасного радянського кіно гостре протистояння між колективним та індивідуальним, “новим” і “старим”. От тільки цього разу справа не у механізації села чи штурмовому будівництві, конфлікт розгортається навколо приховування старим робітником таємниці обробки сталі. Кульмінацією фільму стає колективне “перевиховання” людини за новим установленим зразком через так званий “товариський суд”. Індустріальної реалістичності цій виробничій драмі додають цехи, відзняті оператором Георгієм Химченком на заводах Києва, Харкова і Горлівки, та робота художника Юрія Швеця, майбутнього спеціаліста з оформлення науково-фантастичних фільмів.
Віднайдення “Секрету рапіду” – довгоочікуване повернення для дослідників і глядачів. Це нагода переглянути український кіноканон і познайомитися із творчістю одного з ключових авторів часів ВУФКУ не лише через тексти кінокритичної і кінознавчої літератури. Нарешті маловідому сторінку українського кіно можна буде побачити безпосередньо на екрані.
Як повідомляв Укрінформ, студенти Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка створену у 1936 році стрічку “Карл Бруннер”.
Фото: Довженко-Центр
Події
Фільм «Тиха повінь» здобув нагороду за найкращу операторську роботу на IDFA
Фільм “Тиха повінь” Дмитра Сухолиткого-Собчука отримав нагороду за найкращу операторську роботу на Міжнародному фестивалі документальних фільмів в Амстердамі (IDFA).
Як передає Укрінформ, про це у Фейсбуці повідомляє Державне агентство з питань кіно.
Світова прем’єра стрічки, створеної продюсерами Каріною Костиною та Євгеном Рачковським (кінокомпанія ТАБОР), відбулася 16 листопада у головному конкурсі IDFA куди цього року було відібрано лише 12 найсильніших документальних фільмів світу.
Міжнародне журі нагородило фільм однією з найпрестижніших відзнак фестивалю, відзначивши як художню довершеність, так і унікальний погляд на Україну: “Нас зворушила краса зображень, що підсилює красу землі, природи та її мешканців. У країні, де війна є реальністю вже понад століття, ми зустрічаємо закриту релігійну спільноту, яка зберегла пацифістську позицію”.
За словами членів журі, попри те, що стрічку знімали четверо операторів, фільм зберіг вражаючу візуальну цілісність – кожен кадр є окремим полотном.
Сюжет стрічки занурює глядача у життя закритої релігійної спільноти, що мешкає на берегах Дністра – у місці, де природа й історія невпинно випробовують людську стійкість. Їхній мирний світ руйнують регулярні повені, а згодом – повномасштабна війна.
У цих двох стихіях – природній і людській – фільм знаходить паралелі, показуючи, як повторення катастроф формує пам’ять і спільну ідентичність громади.
Продюсерка фільму та режисер після закінчення зйомок “Памфіра” вирішили створити документальний фільм.
За словами Костини, все почалося з одного речення, що цей проєкт – про релігійну комуну на Заході України. Режисер мав фото людей з комуни, зроблені десять років тому після сплаву по Дністру.
“І от, через п’ять років роботи, ми вже маємо прем’єру на IDFA та нагороду за найкращу операторську роботу. “Тиха Повінь” – це неймовірний внесок усієї команди фільму, волонтерів, наших партнерів і ко-продюсерів. Ми надзвичайно вдячні кожному фонду за підтримку, адже без неї ми не змогли б реалізувати цей проєкт”, – зауважила Костина.
Стрічка отримала сильні рецензії провідних європейських видань.
Screen Daily пише, що фільм “ліричний портрет релігійної спільноти в Україні, новий кут зору на воєнний конфлікт, який не уникає теми війни, але підходить до неї делікатно – як до пейзажу, через туман, світло, атмосферу”.
Критики Variety наголосили на її візуальній поезії та “надзвичайно цілісній операторській роботі”.
А IDA відзначила “рідкісну чистоту спостереження” та “уникнення будь-якої сенсаційності навіть у зображенні травматичного контексту”. Продюсер стрічки наголосив, що цього року фільми виробництва кінокомпанії ТАБОР представлені на найбільших фестивалях світу, а відзнака фільму “Тиха Повінь” на фестивалі документального кіно в Амстердамі додає впевненості, що його побачить широке коло поціновувачів авторського кіно та мистецтва.
Режисер фільму у своїй промові під час отримання нагороди нагадав про війну Росії проти України, нещодавній масований обстріл у Тернополі, де щонайменше 30 загиблих.
“У цьому фільмі перш за все ідеться про масштаб. Про масштаб часу, масштаб ландшафту. Ще один масштаб, про який я хочу згадати – це те, як бореться наша країна зараз. Якщо у 2022 році росіяни запускали по Україні 1100 дронів, у 2024 – вже 10882, а цього року – майже 50 тис. дронів. Більшість територій на сході України, які ви побачили в кадрі – уже окуповані росіянами”, – зауважив Сухолиткий-Собчук.
Фільм створений українською компанією ТАБОР у ко-продукції з Elemag Pictures, MDR Mitteldeutscher Rundfunk та в колаборації з ARTE.
У партнерстві з The Other Room, Mellivora, Grace Films, ГО “Волонтери Бучаччини”, MDM Mitteldeutsche Medienförderung, ARTE Generation Ukraine, IMS, FRF, Deutsche Filmakademie, Українською Кіноакадемією у співпраці з Netflix, ESFUF, Documenting Ukraine, Institute for Human Sciences, IWM Vienna, Docudays UA, Goethe-Institut Ukraine, German Films.
Міжнародна промоція проєкту відбувається за підтримки Українського Інституту та Eurimages.
Як повідомляв Укрінформ, документальний фільм “Тиха повінь” представляє Україну в головному конкурсі кінофестивалю IDFA.
Перше фото: кадр із фільму
Події
Помер співак і співзасновник гурту DZIDZO Лесик Турко
Помер український музикант, співак і співзасновник гурту DZIDZO Олег Турко, відомий під сценичним псевдонімом Лесик.
Про це у Фейсбуці повідомила телеведуча Марія Панчишин, передає Укрінформ.
«Наш Лесик помер. Поки не маю сил нічого більше написати», – ідеться у дописі.
Як повідомляв Укрінформ, естрадний співак, композитор та народний артист України Степан Гіга переніс термінову операцію, найближчі виступи не відбудуться.
Фото: Марія Панчишин/Фейсбук
Події
У Римі відкрилася художня виставка «Молитва за Україну»
У базиліці Сант-Андреа-делла-Валле в Римі відкрилася художня виставка «Молитва за Україну».
Про це у Телеграмі повідомила заступниця керівника Офісу Президента Ірина Верещук, передає Укрінформ.
«Учора в базиліці Сант-Андреа-делла-Валле в Римі відкрилася художня виставка «Молитва за Україну». Це картини про страждання, біль і втрати. І водночас — про нашу силу. Про силу пройти всі випробування та вистояти, яким би важким не був наш шлях», – розповіла Верещук.
На відкритті виставки вона виступила з коротким словом.
«Для мене це була нагода подякувати всім, хто молиться та працює заради підтримки українців», – сказала заступниця керівника ОП.
Як повідомляв Укрінформ, заступниця керівника Офісу Президента Ірина Верещук під час зустрічі із державним секретарем Святого Престолу, кардиналом П’єтро Пароліном передала лист від Президента Володимира Зеленського Папі Римському Леву XIV з проханням сприяти звільненню полонених та депортованих Росією українців.
-
Усі новини1 тиждень ago“Обожнюю знімати весільні сукні”: Діана Зотова з “Холостяка” відреагувала на чутки про її одруження
-
Суспільство1 тиждень agoЦены на овощи на Привозе в Одессе в ноябре 2025 года
-
Усі новини1 тиждень agoКолумбійська «жива Барбі» зробила операції доньці: мережа обурилася
-
Цікаво6 днів agoПонад 1 600 учасників із 100 населених пунктів долучилися до Всеукраїнської конференції “Жити життя під час та після війни”
-
Суспільство1 тиждень agoЗаставу за Труханова повністю не внесли Анонси
-
Усі новини1 тиждень agoНайкращі планшети 2025 року: топ 5 моделей бюджетних і преміальних моделей (фото)
-
Усі новини7 днів agoотримано дивовижну фотографію, таку ще ніхто не робив (фото)
-
Війна1 тиждень agoОзброєння РФ перебуває в кризі на 4 рік війни в Україні — деталі
