Connect with us

Події

Довженко-Центру передали два німі фільми, які вважали втраченими

Published

on



Кінознавці Алік Дарман і Володимир Прилуцький виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка стрічки “Трипільська трагедія” Олександра Анода-Анощенка 1926 року і “Секрет рапіду” Павла Долини 1930 року.

Як передає Укрінформ, про це Довженко-Центр повідомляє у Фейсбуці.

Молоді дослідники віднайшли плівкові фільмокопії стрічок у будівлі Кінотелекомплексу, що відома також як Цех обробки плівки (ЦОП). Вважалося, що копії зберігалися лише у російському Госфільмофонді.

За словами керівниці фільмосховища Довженко-Центру Тетяни Деркач, ці плівки – контратипи, частина комплекту вихідних матеріалів фільму. Саме з них друкують позитивні, прокатні копії.

“Це унікальний випадок, бо якщо в інших фондах та архівах можемо знаходити позитиви, то комплект вихідних матеріалів до нас потрапляє вкрай рідко. Ми вже поставили у план сканувати ці фільми. Тобто незабаром буде можливість переглянути ці унікальні знахідки”, – зауважила керівниця фільмосховища.

За словами кінознавця Олега Оліфера, “Трипільська трагедія” виробництва Ялтинської кінофабрики ВУФКУ є однією з найстаріших кінознахідок на території України за останній час.

Фільм розповідає про Трипільський похід більшовиків 1919 року (у радянських джерелах “Трипільську трагедію”), криваву сторінку Української революції і громадянської війни 1917-1921 років, що стала наріжним каменем в історії та міфі комуністичного молодіжного руху в СРСР.

У червні 1919 року загін більшовиків у складі робітників Шулявського заводу, комсомольців і китайських “добровольців” вирушили встановлювати радянську владу на охоплену повстаннями Київщину, де під Трипіллям вони були розгромлені повстанцями отамана Зеленого (Данила Терпила).

Поряд з очевидним пробільшовицьким трактуванням подій “Трипільська трагедія” виконана у пригодницькому жанрі із числениими сценами перестрілок, бійок і баталій за участі сотень статистів, кавалерії та артилерії. Особливий акцент у фільмі зроблено на жорстокості повстанців та їхніх розправах над більшовиками.

Така кривава видовищність забезпечила “Трипільській трагедії” глядацький успіх. Проте одночасно фільм отримав низьку оцінку від кіновиробників і критики.

У 1928 році у журналі “Кіно” у статті “Годі крові на екрані” стрічку критикували за натуралізм, бандитизм і демонстрацію негативного прикладу для українського селянина. Автор сценарію, письменник Григорій Епік, під час сталінського терору був розстріляний ” за участь у терористичній націоналістичній організації”.

“Секрет рапіду” (1930) виробництва Київської кінофабрики є першим фільмом Павла Долини у колекції Довженко-Центру і взагалі першим фільмом режисера, знайденим в Україні.

Читайте також: Раніше недоступний фільм за сценарієм Миколайчука оцифрували і покажуть на кінофестивалі у Чернівцях

Знаковий український режисер і актор 1920-1930-х працював у Молодому театрі, “Кийдрамте”, “Березолі” та інших театрах, грав у кінопостановках Леся Курбаса. Як кінорежисер Долина дебютував у 39 років і за наступне пʼятиріччя на Одеській і Київській кінофабриках зняв вісім повнометражних ігрових фільмів. Більшість його робіт вважаються втраченими, жодної досі не було оцифровано.

Після критичної статті-доносу “Ідеологічними манівцями”, опублікованій у журналі “Кіно” 1932 року, Долина фактично відходить від ігрового кінематографа і переходить на роботу у “Техфільмі”, а після війни очолює Театральний музей у Києві.

“Секрет рапіду” відноситься до київського періоду творчості режисера і розповідає про типове для тогочасного радянського кіно гостре протистояння між колективним та індивідуальним, “новим” і “старим”. От тільки цього разу справа не у механізації села чи штурмовому будівництві, конфлікт розгортається навколо приховування старим робітником таємниці обробки сталі. Кульмінацією фільму стає колективне “перевиховання” людини за новим установленим зразком через так званий “товариський суд”. Індустріальної реалістичності цій виробничій драмі додають цехи, відзняті оператором Георгієм Химченком на заводах Києва, Харкова і Горлівки, та робота художника Юрія Швеця, майбутнього спеціаліста з оформлення науково-фантастичних фільмів.

Віднайдення “Секрету рапіду” – довгоочікуване повернення для дослідників і глядачів. Це нагода переглянути український кіноканон і познайомитися із творчістю одного з ключових авторів часів ВУФКУ не лише через тексти кінокритичної і кінознавчої літератури. Нарешті маловідому сторінку українського кіно можна буде побачити безпосередньо на екрані.

Як повідомляв Укрінформ, студенти Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого виявили в архіві і передали Національному центру імені Олександра Довженка створену у 1936 році стрічку “Карл Бруннер”.

Фото: Довженко-Центр



Джерело

Події

Росіяни викрали з Херсонського краєзнавчого музею близько 23 000 експонатів

Published

on


Росіяни викрали з Херсонського обласного краєзнавчого музею близько 23 тисяч артефактів.

Як передає Укрінформ, про це у Фейсбуці повідомив Херсонський обласний краєзнавчий музей.

«Боляче писати про викрадені росіянами музейні колекції. Важко виокремити найцініше, адже кожен предмет від масивних кам’яних стел до найменшої намистинки вміщував величезний пласт інформації про нашу історію та ідентичність», – ідеться у повідомленні.

Як зазначається, під час окупації російськими військами міста з Херсонського обласного краєзнавчого музею було викрадено близько 23 тисяч музейних предметів.


Фото: Херсонський обласний краєзнавчий музей


Як розповіли у музеї, показовим є викрадення модернізованої у 2020 році експозиції, присвяченої історії краю від кам’яного віку до епохи бронзи. Окупанти зривали планшети з експонатами, викрали навіть макети прадавніх стоянок. До окупованого Криму вивезені пізньопалеонтологічні, енеолітичні предмети, унікальні пам’ятки епохи раннього металу, зразки трипільської культури, предмети, що належали кіммерійцям тощо.

Читайте також: Херсонський краєзнавчий музей до свого 135річчя відкрив нову банерну виставку «Шляхами вільного степу

Як наголошують музейники, така «увага» до прадавніх артефактів – невипадкова, адже переписування історії на власний розсуд, приховування фактів – характерна риса інформаційної війни РФ.

«Вони намагаються стерти нашу пам’ять. Але історія у нашій ДНК, у наших серцях. Ми обов’язково переможемо, відновимо наші музеї та повернемо кожен викрадений експонат на своє законне місце!», – наголосили у музеї.

Як повідомляв Укрінформ, Херсонський обласний краєзнавчий музей зазнав мародерств від російських окупантів.

Також внаслідок прицільних обстрілів російські війська на третину зруйнували будівлю Херсонського краєзнавчого музею, пробили дах і пошкодили стіни.

Фото: Херсонський обласний краєзнавчий музей



Джерело

Continue Reading

Події

Хор «Гомін» виступить з єдиним концертом у Києві

Published

on


У Трапезній палаті Києво-Печерської лаври 9 грудня відбудеться єдиний київський концерт хору «Гомін» Львівського органного залу з програмою старовинних українських партесних концертів XVII–XVIII століть.

Про це повідомило Міністерство культури, передає Укрінформ.

“У Києво-Печерській лаврі, одному з головних центрів розвитку хорового мистецтва, партеси звучали ще кілька століть тому. Вони знову повертаються. Хор «Гомін» представить низку віднайдених і відновлених творів, які десятиліттями вважалися втраченими”, – йдеться у повідомленні.

Зазначається, що уперше в Києві прозвучать партесні концерти невідомого автора зі списку Києво-Софійського монастиря: «Тіло Христове»; «Достойно єсть»; «Веселітеся, праведні»; «Агница твоя». Ці твори були віднайдені в архівних поголосниках і відновлені музикознавцем Ігорем Коломійцем. Їх світова прем’єра відбулася на початку 2025 року у Львівському органному залі.

Крім того, відбудеться прем’єрне виконання партесних концертів: «Оле окаянная душе»; «Приближається душе конець» у редакції Ігоря Коломійця.

Також у програмі — партеси Миколи Дилецького та Германа Левицького у редакції музикознавиці Ольги Шуміліної, що становлять канон українського барокового багатоголосся.

Читайте також: Хор «Гомін» розпочинає масштабний проєкт, присвячений творчості Леонтовича

Партесний спів – унікальна форма багатоголосного хорового мистецтва. У цих творах поєднані західноєвропейська поліфонія та давня хорова традиція Сходу. Музика відзначається віртуозністю, глибиною, монументальністю й емоційною відкритістю.

Концерт відбудеться 9 грудня о 19:00.

Як повідомлялося, хор «Гомін» Львівського органного залу передав 1 мільйон гривень на допомогу постраждалим унаслідок російської атаки на Тернопіль.

Перше фото: Фейсбук / Хор ГОМІН 



Джерело

Continue Reading

Події

У Торонто відбувся показ стрічки «2000 метрів до Авдіївки»

Published

on



У Торонто відбувся показ фільму «2000 метрів до Андріївки», який розповідає про реальність російсько-української війни.

Як повідомляє кореспондент Укрінформу, про це у Фейсбуці написав генеральний консул України в Торонто Олег Ніколенко.

“Вечір українського кіно в Торонто. Повна зала одного з найвідоміших театрів міста. Для мене було честю відкрити спеціальний показ української документальної стрічки “2000 метрів до Авдіївки”, – розповів Ніколенко.

Він наголосив, що показ цього фільму у Торонто “допомагає підвищувати поінформованість щодо боротьби України за свободу й незалежність, а також зміцнити підтримку Канади під час повномасштабного вторгнення Росії”.

Читайте також: Фільм про українських артистів балету вийде на платформі Marquee TV

Як повідомляв Укрінформ, документальний фільм «2000 метрів до Андріївки» режисера Мстислава Чернова представить Україну на 98-й премії «Оскар» у категорії «Найкращий міжнародний повнометражний фільм».



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.