Connect with us

Події

Історія першої драматичної сцени країни

Published

on


Театр поставив першу виставу під час війни між УНР і радянською Росією, і за нинішньої війни слугує «емоційним укриттям»

Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, візитівками якого останнім часом є «Конотопська відьма» Івана Уривського  та генеральний директор – художній керівник, голос Майдану Євген Нищук, – 27 березня відзначив 105-річчя. Перегляд будь-якої вистави цього театру в Києві через високий глядацький запит треба планувати заздалегідь, а на топові постановки квитки розлітаються за лічені хвилини.

У період повномасштабної війни 19 працівників колективу захищають країну в ЗСУ. А вистави театру для вітчизняних і зарубіжних глядачів продовжують представляти сенси, що пояснюють мотивацію відстоювання нами, українцями, своєї ідентичності і незалежності.

До свого 105-го дня народження театр провів урочистий захід «Стоїмо на сцені, на своїй землі. 105 років театру імені Івана Франка», на якому побувала журналістка Укрінформу.

ПЕРШИЙ «ГРІХ», ГАСТРОЛІ ТА МІЛЬЙОНИ ГРИВЕНЬ ДОНАТІВ ДЛЯ ЗСУ

Театр завжди надихав і давав надію, а зараз, у час повномасштабної війни, став сокровенним емоційним укриттям, каже Євген Нищук, генеральний директор – художній керівник Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка. І додає: «Ворог запускає десятки ракет, а ми йдемо у театр, сотні шахедів, а ми полюємо за квитком на улюблену виставу; атакує та стріляє, а ми витираємо сльози, що змішались із порохом від вибухів, та посміхаємось і поринаємо в магію театру. Квиток до театру сьогодні – це прописані ліки для наших зранених душ. Бути в театрі – це бути на боці правди, життя й любові! Аналітики та театрознавці світу ще довго досліджуватимуть феномен українського театру в час війни».

Микола Точицький
Микола Точицький

Місцем народження шедеврів, яскравих талантів та нових імен назвав Театр Франка міністр культури і стратегічних комунікацій України Микола Точицький. «Саме тут формується українська драматургія, починаючи з першої вистави, яку театр поставив в умовах війни більшовиків із УНР, – сказав він. – Історичні аналогії з нашим сьогоднішнім днем очевидні. У кожному творі, у кожному театрі України ми це бачимо. Четвертий рік протистоїть Україна російській агресії. У ці важкі часи Театр Франка продовжує бути джерелом сили українського духу, творчого натхнення і місцем правдивої, щирої розмови з суспільством».

Першою постановкою театру, який нині має назву Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, стала вистава «Гріх» за п’єсою Володимира Винниченка. Прем’єра відбулася 28 січня 1920 року. Відтоді створили понад 600 вистав. Прізвища франківців Гната Юри, Амбросія Бучми, Наталії Ужвій, Сергія Данченка, Богдана Ступки, сучасників – Наталії Сумської, Богдана Бенюка, Анатолія Хостікоєва – знають навіть ті, хто ніколи не мав змоги побачити і відчути магію їхньої гри на славній київській сцені.

Театр Франка є театром, який зшиває країну від часів свого народження, впевнений голова Національної спілки театральних діячів України Богдан Струтинський. Пояснює: «Тому що митці зі Львова і Києва під орудою Бучми та Гната Юри зустрілися у Вінниці. Пройшли довгий шлях гастролями на Донеччині. Потім зупинилися в «першій столиці» України – Харкові. А потім столиця перейшла, вслід за Театром Франка, –  у Київ».

 Євген Нищук
Євген Нищук

Євген Нищук, який очолює театр із квітня 2024 року каже: «Сьогодні Театр Франка – це мультижанровий культурний хаб, який працює з темою пам’яті, історії, сучасного мистецтва, який створює платформи можливостей, впроваджує проєкти реінтеграції ветеранів у цивільне життя методами арт-терапії й драмотерапії, читає актуальні п’єси та реалізовує програму «Голос Театру», що зараз об’єднує усю нашу країну. Це голоси театрів із Маріуполя, Сєверодонецька, Харкова, Сум, Запоріжжя, Херсона, Чернігова та інших прифронтових міст. Це свідчення єдності нашої театральної спільноти та готовності допомагати».

Нині постановки франківців збирають аншлаги у Франції, Польщі, Німеччині, Чехії, Великій Британії, персонажі вистав отримали овації у Швейцарії. Нещодавно «Калігулу» за п’єсою Альбера Камю представляли в межах культурного фестивалю «Місяць України», що тривав у Празі.

«Конотопська відьма» за повістю Григорія Квітки-Основ’яненка пройшла шлях через Париж, Оффенбах, Дюссельдорф та Інгольштадт. Завдяки глядачам зібрали понад мільйон гривень! Ці кошти наближають Театр Франка до головної мети – придбання морського дрона «Магура 5», який посилить оборону наших воїнів на передовій. Минулого року благодійні покази вистави «Конотопська відьма» в Україні на потреби ЗСУ зібрали понад 5 млн гривень та мільйон доларів.

 Михайло Захаревич
Михайло Захаревич

З гордістю згадує служіння колективу Михайло Захаревич, чия каденція гендиректора – художнього керівника Театру Франка завершилася рік тому. «Вистави, які ми зробили, їздять сьогодні по всьому світу. І мені це приємно», – коментує співрозмовник. Одним зі своїх головних досягнень на посаді очільника називає побудовану Камерну сцену імені Сергія Данченка, яка розпочала роботу у березня 2012 року. По суті, це поява ніби другого, малого театру. Пан Михайло нагадує, що у той час Кабмін закладав створення п’яти мистецьких просторів, утім запрацювала лише Камерна сцена Театру Франка.

ТАЄМНИЦІ ТВОРЧИХ ДИНАСТІЙ: РОДИЧІ ГНАТА ЮРИ, СТУПКИ, ЗАДНІПРОВСЬКІ, СУМСЬКА – ХОСТІКОЄВИ

З поміж багатьох інших цей мистецький колектив вирізняють творчі зіркові династії. Михайло Захаревич вважає, що у перші роки діяльності Театру Франка його існування  врятували родичі Гната Юри, яких він запросив, – коли Амвросій Бучма забрав 11 артистів і поїхав організовувати нову трупу в Херсон.

Остап Ступка
Остап Ступка

Одна із найвідоміших зіркових династій Театру Франка – Ступки. Харизматичного Богдана Сільвестровича не стало у липні 2012 року. «У батька був свій талант, у мене свій, – коментує Остап Ступка. – Я виріс у Львові за кулісами Оперного театру і Театру імені Заньковецької. Тому ніяких сумнівів не було, куди мені йти вчитися після школи. Першою виставою на київській сцені Театру Франка стала постановка «Тев’є-Тевель», де Богдан Ступка грав головну роль, а я був Перчиком».

Ролі у всіх виставах, у яких грав і грає Остап Ступка, є його улюбленими: у постановках «На полі крові», «Розбитий глек», «Фігаро», «Цар Едіп», «Візит», «Слуга двох панів», інших. Від знаменитого батька несе в житті кілька творчих настанов: найперше – повагу до оточуючих людей і колективу. Взяв у спадок і суто технічну пораду: де би не стояв артист на сцені – його мають чути глядачі навіть на балконі 2-го ярусу.

Найбільше число поколінь у Театрі Франка працює династія Задніпровських-Ткаченків. Нині це батько Олександр (Лесь) і син Назар Задніпровські. А театральним родоначальником творчої родини є Семен Ткаченко – режисер, а потім директор Київського театру імені Франка, який опісля, у 1947-1961 роках, був ректором Київського інституту театрального мистецтва.

Доньку, акторку Юлію Ткаченко (1928–2008), вирізняв гордий, або й суворий вигляд, інколи трохи відсторонений. Багатьом запам’яталися її героїчно-романтична Кассандра за твором Лесі Українки та образ невідворотної кари за заподіяне лихо – Клер Цаханасян у виставі Сергія Данченка «Візит старої дами» за пʼєсою Фрідріха Дюрренматта.

Син акторки Олександр Задніпровський одразу обрав театральну стезю. Внук Назар дев’ятикласником був на роздоріжжі. Хоча виріс за лаштунками Театру юного глядача, де працювала мама, і з дитинства йому найбільше у пам’яті закарбувався батько у виставі  «Камінний господар», потім – як грав Мазепу.

Уже більше двох десятків років Задніпровські – старший і молодший – із задоволенням виходять на сцену Театру Франка у різних амплуа. Назар, зокрема, –  Забрьоха у «Конотопській відьмі» та Никодим Дизма в «Авантюристі». А пан Олександр, якого інколи називають українським Річардом Гіром –  Генрі Джеймс Честерфілд у виставі «Загнаний кінь» за відомим твором Франсуази Саган та Барон Альфонсо у постановці «Моя професія –  синьйор з вищого світу».

Харизматичний Анатолій Хостікоєв працює у Театрі Франка з 1980 року. Акторський шлях на цій сцені його дружини Наталії Сумської розпочався на кілька років раніше. Виставу «Кін IV» режисера Анатолія Хостікоєва, в якій він виконував головну роль, показували із 1999-го рівно 20 років. «Енеїда» Сергія Данченка, де провідний актор грав парубка моторного, йшла 17 років. По 12 років – «Біла ворона» і «Пігмаліон». Прем’єра «Кайдашевої сім’ї» режисера Петра Ільченка відбулася у 2007 році й на тепер – незмінно у ролі Кайдашихи Наталія Сумська вийшла на сцену понад 370 разів.

Після закінчення у 2017 році Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого у Театр Франка прийшов працювати син подружжя В’ячеслав. Грає, зокрема, Халявського у «Конотопській відьмі». Проте, як і практично всі діти акторів, почав грати перші ролі ще дитиною.

«В’ячеславчик прийшов на сцену у два рочки, – розповідає Наталія Сумська. – Це була вистава за Гофманом «Крихітка Цахес». До того маленький чекав нас, батьків, за кулісами. А одного разу просто вийшов на сцену – і нам нічого не лишалося, як підхопити його на руки, і в поклоні ніби продовжувалася біографія закоханих Кандіди і Бальтазара. А потім ми пошили йому костюмчик, зробили окулярики – і маленький син постійно вже виходив з нами на поклон».

На відміну від тієї ролі, яку «дописав» у режисерський сценарій, у 5 років В’ячеслав створював роль Чарльза Кіна у п’єсі за мотивами твору Александра Дюма. У 9 років кумедно зіграв у «Сеньйорі з вищого світу» хлопця, який розносив газети».

Анатолій Хостікоєв
Анатолій Хостікоєв

Анатолій Хостікоєв каже: «Театр – це фантастична історія, в якій може статися все, що завгодно. Кожну історію можна розповісти різними методами, способами і засобами театральної мови. Тому театр, який має бути різним, одночасно несподіваний і жаданий».

Про сина актор розповідає: «Славко зовсім інший. Я до нього дослуховуюся в таких речах, в яких я би мав давати поради, зокрема, про розуміння молодшого покоління». Пан Анатолій нагадує ще про сина Георгія Хостікоєва, який працює у Театрі на Подолі і теж є продовжувачем творчої династії.

Театр Франка, як і всі вітчизняні театральні колективи, продовжує наповнювати змістом українські наративи. Генеральний директор – художній керівник Євген Нищук розмірковує: «Сто років тому на цій сцені у Києві творив та керував Театром видатний новатор Лесь Курбас. Радянська тоталітарна система знищила і його, і видатних сподвижників, прагнула стерти не лише його творчі здобутки, а й сам факт роботи тут. Проте через сто років ми повертаємо в ці стіни ті покоління й імена, які недотворили, недоставили, недописали, не долюбили. Ми творимо новий модерний Театр, про який мріяв Курбас».

Валентина Самченко, Київ

Фото Павла Багмута і надані театром



Джерело

Події

До електронних реєстрів для нерухомої спадщини та музейних фондів уже внесено десятки тисяч об’єктів

Published

on


Про це йшлося під час форуму Europeana 2025 Policy Forum, до якого в режимі онлайн долучилася заступник міністра культури та стратегічних комунікацій України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Анастасія Бондар, передає Укрінформ із посиланням на сайт МКСК.

“Анастасія Бондар підкреслила важливість цифрових рішень, зокрема створення єдиних електронних реєстрів для нерухомої спадщини та музейних фондів, до яких уже внесено десятки тисяч об’єктів. Ці системи покликані допомагати державі ефективно управляти об’єктами спадщини, прозоро приймати рішення та в подальшому дадуть змогу ефективніше координувати евакуацію та планувати подальше збереження і переміщення”, — йдеться в повідомленні.

Водночас, за словами Бондар, важливу роль відіграє міжнародна підтримка — з боку урядів та міжнародних партнерів, а також численних громадських ініціатив, які оперативно допомагали з пакувальними матеріалами, технікою та транспортом.

«Оцифрування спадщини в умовах війни — це не лише збереження пам’яті, а й форма культурного спротиву. Це спосіб захистити ідентичність, не дозволити її стерти», — наголосила вона.

Заступниця міністра також зауважила, що культура та культурна спадщина в часи війни набула особливого значення, адже є не лише частиною національної ідентичності, а й одним із ключових чинників стійкості суспільства.

«У часи кризи — культура це не розкіш. Це основа стійкості, ідентичності та незалежності. І щоденне знищення нашої спадщини — це частина спроб стерти нашу пам’ять і нашу історію», — наголосила вона.

Посадовиця поінформувала, що станом на травень 2025 року внаслідок російської агресії пошкоджено понад 1480 об’єктів культурної спадщини, понад 500 тисяч музейних предметів було евакуйовано, ще 1,7 мільйона експонатів залишаються на тимчасово окупованих територіях.

У МКСК додали, що Europeana 2025 Policy Forum проходив у Варшаві. Захід зібрав понад тисячу учасників із країн Європейського Союзу та за його межами — серед них політики, керівники культурних інституцій, дослідники, фахівці у сфері цифрових технологій і культурної спадщини.

Читайте також: Україна оприлюднила понад 450 унікальних архівних документів на порталі «Архіви Європи»

У межах тематичної панелі «Збереження культурної спадщини: захист від ризиків та посилення безпеки даних» Бондар взяла участь у публічній розмові із головою робочої групи Europeana з підтримки цифрової культурної спадщини України Софі Таес, де розповіла про досвід України у захисті, збереженні та цифровізації культурної спадщини в умовах повномасштабної війни.

Як повідомляв Укрінформ, МКСК презентувало результати проєкту «Цифрове майбутнє української музичної спадщини», в рамках якого було оцифровано 12 опер.

Фото: МКСК



Джерело

Continue Reading

Події

У Львові розпочався форум архітектури й урбаністики

Published

on


У Львові 11 червня розпочався найбільший в Україні форум у сфері архітектури й урбаністики, який зібрав понад 1300 учасників та 80 спікерів.

Про це повідомляє Львівська міська рада, передає Укрінформ.

“Від сьогодні до п’ятниці, 13 червня, у Львові проходитиме третій масштабний Lviv Urban Forum. На захід приїхало понад 1300 учасників та 80 спікерів, які обмінюються думками та ідеями про сучасні підходи до відбудови й оновлення українських міст”, – йдеться в дописі.

У міськраді зазначили, що впродовж трьох днів досліджуватимуть комплексні підходи до міського планування і розвитку та обговорюватимуть, як впроваджувати сучасні глобальні практики для розвитку українських міст, враховуючи традиції та минуле.

За словами головного архітектора Львова та програмного директора форуму Антона Коломєйцева, головна тема форуму — “Будуємо тяглість”. Програма форуму насичена великою кількість заходів. Цього року вдалося зібрати 80 крутих спікерів та 1300 учасників з різних громад країни.

“Цей форум – це не лише про архітектуру, а й про транспорт, урбаністику, ландшафти, місця пам’яті і інші теми, які на сьогодні є актуальними для України”, – зауважив головний архітектор.

Зазначається, що серед учасників форуму – архітектори, урбаністи, громадські активісти, студенти, науковці, представники уряду та жителі міста, які зацікавлені у змінах та розвитку Львова. Перед лекційними панелями для учасників організували десятки різних урбан-вилазок та воркшопів.

Серед цьогорічних ключових спікерів: Кетрін Галл, виконавча директорка дослідницької лабораторії Chaire ETI при Університеті Сорбонна, експертка з трансформації робочих просторів та авторка дослідження “Culture Code”; доктор Філіп Самін, бельгійський архітектор, інженер та урбаніст, нагороджений лицарським орденом короля Бельгії; Ізабель Клункер, архітекторка та керівниця мюнхенського офісу Max Dudler Architekten; Йоганнес Товатт, видатний шведський архітектор, урбаніст та фасилітатор урбаністичних трансформацій та багато інших.

Читайте також: У Львові зняли хрест на куполі собору Святого Юра для реставрації

У міськраді нагадали, що перший Lviv Urban Forum відбувся у 2023 році. Тоді форум відвідали понад 600 учасників. Минулого року форум зібрав понад 1000 учасників. Він стосувався теми відповідальності за розвиток і відновлення українських міст.

Як повідомляв Укрінформ, ініціативна група фахівців пропонує створити у центрі Харкова “Міжнародний парк авангарду”, в який увійде не лише пам’ятка національного значення Держпром, а й комплекс будівель поряд і житловий район за Держпромом.

Фото: Львівська міськрада



Джерело

Continue Reading

Події

Третю частину мультфільму «Суперсімейка» зніматиме новий режисер

Published

on



Американець Пітер Сон стане новим режисером наступного з франшизи мультфільму «Суперсімейка 3» (Incredibles 3).

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Variety.

Сон зніме «Суперсімейку 3» для кіностудії Disney і Pixar. Американський режисер відомий мультфільмом «Стихії» 2023 року. Стрічка зібрала майже 500 млн дол. США касових зборів у світі.

Зазначається, що «Суперсімейка 3» – вже третя частина франшизи – стане першою без кінорежисера Бреда Берда.

Берд написав і зняв оригінальний пригодницький мультфільм «Суперсімейка», який вийшов у 2004 році, та його сиквел «Суперсімейка 2» 2018 року.

Нині незрозуміло, чому Берд більше не займається роботою над продовженням франшизи. Можливою причиною може бути перевантажений графік роботи.

Берд працює над футуристичним проєктом «Рей Ганн» для американської кінокомпанії Skydance та історичною драмою «1906» для Disney.

Читайте також: Вийшов тизер мультфільму «Шрек 5»

Перший фільм «Суперсімейка» зібрав 630 мільйонів доларів США у світовому прокаті, тоді як «Суперсімейка 2» став одним із наймасштабніших релізів Pixar за всю історію з 1,24 мільярда доларів США.

Раніше актори Крейг Т. Нельсон, Голлі Гантер і Семуель Л. Джексон озвучували головних героїв цього мультфільму.

Зміст сюжету та дата випуску наразі тримаються в таємниці.

Як повідомляв Укрінформ, популярний американський комік ірландського походження й телеведучий Конан О’Браєн озвучуватиме нового персонажа у майбутньому американському пригодницькому мультфільмі «Історія іграшок 5» (Toy Story 5).



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.