Події
Писанкарство — духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями
Україна, розташована на перехресті Східної і Західної Європи, має багатий історичний та культурний контекст, який підтверджує її європейську ідентичність.
Історично територія сучасної України була домівкою для багатьох народів і культур: від трипільської до скіфської, від давньоруської доби до Козацької України. Це створило багатогранну культурну спадщину, яку ми повинні зберігати та захищати. І головне – знати, що Україна вже дуже давно є частиною Європи, попри численні спроби ворога спотворити нашу автентичну культуру та переписати історію.
Писанка як доказ культурної єдності України та Європи
Українське писанкарство — збережений приклад спадщини, завдяки якому ми можемо говорити про єдиний культурний код Східної Європи, що читається навіть через візерунки на яєчній шкаралупі.
Якщо розглядати культурну карту Європи, то історично Україна — один із центрів писанкарства, що охоплює Карпати, Польське Підкарпаття, Схід Литви та Захід України. Цей “етнічний пояс” має спільні риси. Наприклад, ритуальне створення писанок з молитвою на світанку та натщесерце. Писанка виконує функцію оберега — яйце дарували на весілля, при народженні, залишали на могилах предків. Спільною рисою є віра у циклічність життя, де яйце — символ Всесвіту, що оновлюється щовесни.
Грецькі писанки
Офіс підтримки відновлення при Міністерстві культури та стратегічних комунікацій дослідив техніки, символіки та семантики писанок у країнах Центрально-Східної Європи, аби пояснити, чому українська писанка є частиною європейської культурної спадщини.
Україна — невід’ємна частина європейського культурного ландшафту. Її традиції не периферійні, а структурно подібні, історично синхронні і смислово взаємопов’язані з великою культурною зоною, яка охоплює Балтію, Карпати й Центральну Європу.
Розповідаємо детальніше про спільні риси українських та європейських писанок:
- Структурна спорідненість символів
Символіка писанки — не абстрактне мистецтво, а мова архаїчних знаків, яка існує в різних етносах. В Україні, Литві, Румунії, Польщі ми бачимо одні й ті ж образи. Зірка-сонце як знак космосу й Бога, безкінечник – як вічне життя, потік часу. Птахи, зерно, дерево є символами родючості, початку, предків.

- Історичні паралелі
Археологічні знахідки з Київської Русі, Галицького князівства, Великого князівства Литовського, Речі Посполитої та Австро-Угорщини свідчать про одночасне існування традиції воскового розпису, ідентичні календарні обряди весни, Великодня в Європі та на території України

- Функціональна спільність
В Україні, Литві, Польщі, Словаччині писанка виконує оберегову функцію, передається від матері до доньки, використовується у весільному, поховальному, весняному обрядах. Це означає, що ми маємо справу не з декоративною практикою, а з феноменом живої культурної спадщини, до якої Україна належить повноправно.

Україна — Європа не тільки географічно, а й світоглядно
Писанка — це сакральний артефакт, який несе глибинні цінності: шанування життя, збереження пам’яті предків, відповідальність перед природою. Ці цінності тотожні європейським. Через писанку Україна артикулює ті самі ідеї, що й інші європейські народи — просто в особливій, неповторній візуальній формі.
Писанкарство — це не лише традиція, що символізує родючість та відродження, але й значна частина культурного ландшафту України, що зберігає в собі риси європейської ідентичності. Це духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями. І якщо писанка — це код культури, то її прочитання свідчить: ми — в Європі, бо ми творили її разом.
«Вражає, наскільки різноманітними є писанкарські техніки і мотиви розпису в Україні: Гуцульщина, Покуття, Лемківщина, Буковина, Закарпаття, Полтавщина, Слобожанщина, Поділля, Полісся, Наддніпрянщина, Таврія — кожна етнічна група має свої специфічні техніки, свої кольори й символи, що передаються віками від покоління до покоління. При цьому ми бачимо спільний культурний простір — українська писанка перегукується з традиціями багатьох європейських народів. У цьому і полягає унікальність народного мистецтва — різноманітність, що водночас єднає, бо має спільну основу, спільне підґрунтя», – розповідає Генеральна директорка Національного музею народної архітектури та побуту України Оксана Повякель.
Внесення писанки до ЮНЕСКО
Збереження культурної спадщини – це не лише про ї популяризацію, а й про охорону на міжнародному рівні. У грудні 2024-го на 19-й сесії Міжурядового комітету ЮНЕСКО з питань нематеріальної культурної спадщини, яка проходила в столиці Парагваю, до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства був включений перший міжнародний елемент від України спільно з Естонією «Писанка: українська традиція і мистецтво оздоблення яєць».

Роботу над номінацією розпочали 2017 року. Всього вона складається з трьох елементів: «Українська писанка: традиція і мистецтво», «Традиція гуцульської писанки» та «Українська писанка, традиція і мистецтво оздоблення великодніх яєць».
«Це наш спільний успіх, який засвідчує силу нашої єдності. Ми проголошуємо на весь світ: жива спадщина нас об’єднує, дарує відчуття причетності та уособлює нашу ідентичність», — заявляв Міністр культури та стратегічних комунікацій України Микола Точицький.
Українці усім серцем люблять Великдень. Це свято, яке об’єднує сім’ї, щоб святкувати разом з близькими. Це час для обміну теплом та турботою. Великдень символізує перемогу життя над смертю, світла над темрявою, що дуже актуально у часи, коли ми щодня наближаємо Перемогу та як ніколи потребуємо віри.
Відповідно, значення писанкарства теж виходить за межі естетики. Розмальовуючи писанки, ми створюємо символи захисту і процвітання, наділяємо кожне яйце сенсами та духовними цінностями. Саме тими, які ментально та культурно визначають нас як європейську націю.

Юлія Савостіна, засновниця проєкту Made in Ukraine, експертка з нематеріальної культурної спадщини Офісу підтримки відновлення при МКСК
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Події
в Івано-Франківську пройде міжнародний камерний кінофестиваль
В Івано-Франківську 15 листопада відбудеться Myth: Social Impact Film Award – міжнародний камерний кінофестиваль, головною темою якого стануть права людини, соціальні проблеми та справедливість із фокусом на війні, зокрема на житті цивільних під час бойових дій.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Державне агентство з питань кіно.
До програми фестивалю ввійшли фільми з понад 30 країн світу. Заплановано також фотовиставку Amnesty International Ukraine, присвячену українським військовополоненим та їхнім сім’ям, панельну дискусію «Яка роль кіно під час війни?» за участю міжнародних й українських кіномитців і перформанс «Ті, хто торкнувся війни».
Подія пройде в артпросторі «Підземний перехід Ваґабундо». Організатором є фундація «МІФ».
За словами директора фестивалю, засновника фундації «МІФ» Родіона Волкова, цей захід є способом висловити вдячність «усім, хто через кіно підтримує опір України».
«Ми створюємо простір, де мистецтво говорить тоді, коли інші мовчать», – зазначив Волков.
Артпростір «Підземний перехід Ваґабундо» є укриттям, тож фестиваль відбудеться, незалежно від того, чи буде повітряна тривога, незалежно від наявності світла.
Під час церемонії нагородження вручать дві спеціальні відзнаки: «Друг України» – іноземним авторам, які висвітлюють російсько-українську війну; «Голос України» – українським фільмам, які стали «голосом нації» за кордоном.
Також заплановані онлайн-покази та спецпоказ на телебаченні.
Як повідомляв Укрінформ, з 25 жовтня по 2 листопада у Києві проходив міжнародний кінофестиваль «Молодість». Його гран-прі отримала стрічка українського режисера Юрія Дуная «Втомлені».
Події
корону імператриці Євгенії обіцяють знову виставити на огляд
Корона імператриці Євгенії, яку грабіжники Лувру, найімовірніше, впустили під час втечі після пограбування 19 жовтня, буде відреставрована і знову виставлена на огляд.
У цьому запевнила директорка Лувру Лоранс де Кар у п’ятницю, 7 листопада, в інтерв’ю на France info, передає Укрінформ.
«Це займе трохи часу, але це буде дуже гарним символом відродження Лувру», – заявила вона.
Корона імператриці Євгенії, дружини Наполеона III, була дев’ятою коштовністю, яку спробували викрасти грабіжники Лувру. Вона була знайдена поблизу музею сильно пошкодженою під час вилучення з вітрини через невеликий розріз.
Золота корона, інкрустована 1354 діамантами та 56 смарагдами. Зараз їй бракує декількох невеликих діамантів та одного з восьми золотих орлів. Меценати вже запропонували свою допомогу в реставрації, також буде створено науковий комітет для контролю за цим процесом.
Як повідомлялось, Рахункова палата Франції оприлюднила звіт про роботу Лувру за 2018–2024 роки, який демонструє хронічне недоінвестування в безпеку музею та інженерні системи. Натомість керівництво музею надавало перевагу закупівлям творів мистецтва на шкоду нагальним потребам у ремонті та безпеці.
Фото: 2016 GrandPalaisRmn (musée du Louvre) / Stéphane Maréchalle
Події
В Італії скасували виступ російського оперного співака, який підтримує Путіна
В Італії, у філармонічному театрі Верони, скасували виступ російського оперного співака та соліста Маріїнського театру Ільдара Абдразакова у постановці «Дон Жуан».
Про це повідомляє Reuters із посиланням на дирекцію фонду «Арена ді Верона», передає Укрінформ.
У січні Абдразаков мав зіграти у виставі головну роль. Однак фонд, який керує театром, оголосив у короткій заяві про скасування його виступів.
Міністр культури Італії Алессандро Джулі підтримав це рішення, заявивши, що російському мистецтву і культурі не раді, коли вони «стають інструментом пропаганди, що служить деспотичній владі, яка не може і не повинна мати громадянських прав у вільному світі».
Скасування виступу росіянина також прокоментувала віцепрезидентка Європарламенту Піна Пічерно. «Ми вкотре здобули перемогу над пропагандою Путіна і Кремля», – написала вона у соцмережі X.
Абдразаков – один із прибічників очільника РФ Володимира Путіна. Фонд боротьби з корупцією Олексія Навального включив співака до переліку активних прихильників війни в Україні через підтримку режиму російського диктатора і воєнного злочинця Путіна.
Торік співак отримав державну нагороду від Путіна і був призначений членом російської президентської ради з питань культури і мистецтва. Він також був призначений керівником Севастопольського театру опери та балету в окупованому Росією українському Криму.
Як повідомляв Укрінформ, торік театр Сан-Карло в італійському місті Неаполь скасував виступ оперного співака Ільдара Абдразакова через його підтримку російського диктатора Володимира Путіна.
Раніше виступи Абдразакова були скасовані у США і Німеччині.
-
Події1 тиждень agoВ Україні оцифрували унікальний Острозький Коран
-
Відбудова1 тиждень agoУкраїна та Світовий банк обговорили роботу над Стратегією житлової політики
-
Усі новини1 тиждень agoЖінка відмовила в житлі батькам, які продали будинок в очікуванні кінця світу: думка соцмереж
-
Політика1 тиждень agoСибіга вручив главі МЗС Словенії відзнаку «Бурштинове серце»
-
Одеса1 тиждень agoВійськовий з Одещини отримав штраф за підроблене посвідчення водія
-
Події1 тиждень agoНа участь у Нацвідборі на Євробачення-2026 подали понад 450 заявок
-
Війна1 тиждень agoПам’яті історика, журналіста і воїна Костянтина Пономаренка (позивний «Ван Гог»)
-
Суспільство1 тиждень agoОплата праці посадовцям та ліквідація Мунварти: в Одесі скликали сесію міськради Анонси
