Події
Писанкарство — духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями

Україна, розташована на перехресті Східної і Західної Європи, має багатий історичний та культурний контекст, який підтверджує її європейську ідентичність.
Історично територія сучасної України була домівкою для багатьох народів і культур: від трипільської до скіфської, від давньоруської доби до Козацької України. Це створило багатогранну культурну спадщину, яку ми повинні зберігати та захищати. І головне – знати, що Україна вже дуже давно є частиною Європи, попри численні спроби ворога спотворити нашу автентичну культуру та переписати історію.
Писанка як доказ культурної єдності України та Європи
Українське писанкарство — збережений приклад спадщини, завдяки якому ми можемо говорити про єдиний культурний код Східної Європи, що читається навіть через візерунки на яєчній шкаралупі.

Якщо розглядати культурну карту Європи, то історично Україна — один із центрів писанкарства, що охоплює Карпати, Польське Підкарпаття, Схід Литви та Захід України. Цей “етнічний пояс” має спільні риси. Наприклад, ритуальне створення писанок з молитвою на світанку та натщесерце. Писанка виконує функцію оберега — яйце дарували на весілля, при народженні, залишали на могилах предків. Спільною рисою є віра у циклічність життя, де яйце — символ Всесвіту, що оновлюється щовесни.

Грецькі писанки
Офіс підтримки відновлення при Міністерстві культури та стратегічних комунікацій дослідив техніки, символіки та семантики писанок у країнах Центрально-Східної Європи, аби пояснити, чому українська писанка є частиною європейської культурної спадщини.

Україна — невід’ємна частина європейського культурного ландшафту. Її традиції не периферійні, а структурно подібні, історично синхронні і смислово взаємопов’язані з великою культурною зоною, яка охоплює Балтію, Карпати й Центральну Європу.

Розповідаємо детальніше про спільні риси українських та європейських писанок:
- Структурна спорідненість символів
Символіка писанки — не абстрактне мистецтво, а мова архаїчних знаків, яка існує в різних етносах. В Україні, Литві, Румунії, Польщі ми бачимо одні й ті ж образи. Зірка-сонце як знак космосу й Бога, безкінечник – як вічне життя, потік часу. Птахи, зерно, дерево є символами родючості, початку, предків.


- Історичні паралелі
Археологічні знахідки з Київської Русі, Галицького князівства, Великого князівства Литовського, Речі Посполитої та Австро-Угорщини свідчать про одночасне існування традиції воскового розпису, ідентичні календарні обряди весни, Великодня в Європі та на території України

- Функціональна спільність
В Україні, Литві, Польщі, Словаччині писанка виконує оберегову функцію, передається від матері до доньки, використовується у весільному, поховальному, весняному обрядах. Це означає, що ми маємо справу не з декоративною практикою, а з феноменом живої культурної спадщини, до якої Україна належить повноправно.

Україна — Європа не тільки географічно, а й світоглядно
Писанка — це сакральний артефакт, який несе глибинні цінності: шанування життя, збереження пам’яті предків, відповідальність перед природою. Ці цінності тотожні європейським. Через писанку Україна артикулює ті самі ідеї, що й інші європейські народи — просто в особливій, неповторній візуальній формі.

Писанкарство — це не лише традиція, що символізує родючість та відродження, але й значна частина культурного ландшафту України, що зберігає в собі риси європейської ідентичності. Це духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями. І якщо писанка — це код культури, то її прочитання свідчить: ми — в Європі, бо ми творили її разом.
«Вражає, наскільки різноманітними є писанкарські техніки і мотиви розпису в Україні: Гуцульщина, Покуття, Лемківщина, Буковина, Закарпаття, Полтавщина, Слобожанщина, Поділля, Полісся, Наддніпрянщина, Таврія — кожна етнічна група має свої специфічні техніки, свої кольори й символи, що передаються віками від покоління до покоління. При цьому ми бачимо спільний культурний простір — українська писанка перегукується з традиціями багатьох європейських народів. У цьому і полягає унікальність народного мистецтва — різноманітність, що водночас єднає, бо має спільну основу, спільне підґрунтя», – розповідає Генеральна директорка Національного музею народної архітектури та побуту України Оксана Повякель.

Внесення писанки до ЮНЕСКО
Збереження культурної спадщини – це не лише про ї популяризацію, а й про охорону на міжнародному рівні. У грудні 2024-го на 19-й сесії Міжурядового комітету ЮНЕСКО з питань нематеріальної культурної спадщини, яка проходила в столиці Парагваю, до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства був включений перший міжнародний елемент від України спільно з Естонією «Писанка: українська традиція і мистецтво оздоблення яєць».


Роботу над номінацією розпочали 2017 року. Всього вона складається з трьох елементів: «Українська писанка: традиція і мистецтво», «Традиція гуцульської писанки» та «Українська писанка, традиція і мистецтво оздоблення великодніх яєць».
«Це наш спільний успіх, який засвідчує силу нашої єдності. Ми проголошуємо на весь світ: жива спадщина нас об’єднує, дарує відчуття причетності та уособлює нашу ідентичність», — заявляв Міністр культури та стратегічних комунікацій України Микола Точицький.
Українці усім серцем люблять Великдень. Це свято, яке об’єднує сім’ї, щоб святкувати разом з близькими. Це час для обміну теплом та турботою. Великдень символізує перемогу життя над смертю, світла над темрявою, що дуже актуально у часи, коли ми щодня наближаємо Перемогу та як ніколи потребуємо віри.
Відповідно, значення писанкарства теж виходить за межі естетики. Розмальовуючи писанки, ми створюємо символи захисту і процвітання, наділяємо кожне яйце сенсами та духовними цінностями. Саме тими, які ментально та культурно визначають нас як європейську націю.

Юлія Савостіна, засновниця проєкту Made in Ukraine, експертка з нематеріальної культурної спадщини Офісу підтримки відновлення при МКСК
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Події
Репера P. Diddy виправдали за найважчими звинуваченнями, але йому все ще загрожує 20 років тюрми

Американський хіп-хоп продюсер Шон Комбс, більш відомий як P. Diddy, уникнув трьох найсерйозніших звинувачень у торгівлі людьми та рекеті, але був визнаний винним за двома пунктами звинувачення у перевезенні з метою заняття проституцією.
Про це повідомляє NYT, передає Укрінформ.
Суддя наказав утримувати засудженого під вартою до винесення вироку, посилаючись на його історію домашнього насильства, пише видання.
Зазначається, що Комбса, який створив бізнес-імперію навколо свого особистого бренду, у середу було засуджено за перевезення повій для участі у його секс-марафонах з використанням наркотиків, але виправдано у змові щодо рекету та торгівлі людьми з метою сексуальної експлуатації.
Повідомляється, що в обвинувальному акті відомого продюсера звинувачували у примушенні жінок до небажаного сексу з чоловіками-повіями за допомогою команди поступливих співробітників.
55-річний хіп-хоп магнат все ще може отримати покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 20 років, але він та його адвокати раділи виправданням за більш суворими звинуваченнями, де йому загрожувало довічне ув’язнення.
Відмічається, що згідно з федеральними законами, кожний з двох обвинувальних вироків передбачає максимальний термін ув’язнення до 10 років, і суддя може призначити менші покарання, що відбуватимуться одночасно.
В ході судового процесу, який тривав 8 тижнів та привернув надзвичайну увагу в соціальних мережах, Комбса звинувачували у багаторічному фізичному та емоційному насильстві.
Згадується, що Комбс довго наполягав на своїй невинуватості, а його адвокати стверджували, що його сексуальні домовленості були за згодою, навіть попри те, що вони визнавали, що він чинив насильство з жінками.
Організації, які відстоюють права жінок і прагнуть приборкати сексуальне насильство, були стурбовані вироком і висловили розчарування й обурення, пише видання.
Як повідомляв Укрінформ, у лютому жінка, яка стверджувала, що у 2000 році, будучи 13-річною, зазнала сексуального насильства з боку Шона Комбса (Дідді) та Jay-Z (Шона Картера), добровільно відкликала свій позов.
У вересні минулого року американський репер, музичний продюсер й актор Шон Комбз був затриманий за декількома звинуваченнями та залишався без права внесення застави у СІЗО в Брукліні, штат Нью-Йорк.
Фото: diddy/Instagram
Події
У МКСК обговорили з активістами юридичні аспекти охорони Китаєва

Заступник міністра культури та стратегічних комунікацій Сергій Бєляєв обговорив з представниками громадської ініціативи «Захистимо Китаїв» юридичні аспекти охорони цього історичного місця в Києві.
Про це повідомляє МКСК, передає Укрінформ.
Під час зустрічі присутні окреслили спільні кроки у вирішенні проблемних питань. Насамперед ішлося про юридичні аспекти охорони унікальної пам’ятки археології.
Представники ініціативи наголосили на ризиках забудови, що загрожують унікальному природному й історичному ландшафту регіону.
Бєляєв запевнив, що міністерство готове надати всебічну підтримку у формуванні правової позиції щодо захисту території історичної місцевості.
Зазначається, що сторони домовилися про подальшу співпрацю у вирішенні проблемних питань.
У МКСК нагадали, що унікальна пам`ятка археології «Китаївське городище і курганний могильник» занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Китаїв – місцевість на південній околиці Києва, у східній частині Голосіївського лісу. Відома археологічними пам’ятками – городищем (залишками давньоруської фортеці), курганами, печерами.
Як повідомлялося, на місці унікального комплексу забудовник планує звести житловий комплекс, паркінг і ТРЦ.
У прокуратурі вимагають повернути землю у Китаєві державі, МКСК підтримує позовні вимоги.
Фото: МКСК
Події
Меджибізький замок внесуть до держреєстру нерухомих пам’яток України

“За позовом Летичівської окружної прокуратури Меджибізький замок в Хмельницькій області буде внесено до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, як пам’ятку національного значення”, – ідеться у повідомленні.
Меджибізький замок є пам’яткою фортифікаційної архітектури XVI століття, яка має змішану стилістику – від мурованого будівництва литовської доби до східноєвропейського ренесансу і псевдоготики XIX століття.
До його складу входять палацовий комплекс, церква святого Миколая, прясла мурів і вежі.
Прокурори в суді довели, що з 2020 року Міністерство культури та інформаційної політики України не вживало жодних заходів для внесення архітектурної пам’ятки до держреєстру. Це, зауважили в ОГП, фактично унеможливлює її повноцінний державний захист, знецінює архітектурну цінність і може призвести до порушення правового режиму її використання, а, як наслідок, – пошкодження, руйнування та знищення.
Суд зобов’язав вжити вичерпних заходів для занесення Меджибізького замку до Державного реєстру нерухомих пам’яток України за категорією національного значення згаданих об’єктів культурної спадщини.
Як повідомляв Укрінформ, Подільська окружна прокуратура Києва звернулась з позовом до суду, в якому вимагає зобов’язати власника пам’ятки архітектури місцевого значення “Магазин Миколи Демидова” виконати умови охоронного договору та привести будівлю у належний стан.
Фото: Kminfo/wikipedia
-
Усі новини1 тиждень ago
Ігор Кондратюк приховував службу свого сина через Віталія Козловського
-
Події1 тиждень ago
Фільм «Notre guerre» Леві є кінематографічним свідченням стійкості українців
-
Усі новини1 тиждень ago
вчені наблизилися до розгадки значень кіпу (фото)
-
Політика1 тиждень ago
МЗС України вважає маніпулятивними «національні консультації» в Угорщині щодо членства Києва в ЄС
-
Політика1 тиждень ago
Зеленський обговорив з сенаторами Конгресу США підтримку України й ініціативу Трампа про припинення вогню
-
Політика1 тиждень ago
Чернишов подав клопотання про перенесення засідання ВАКС
-
Політика1 тиждень ago
Обрання запобіжного заходу Чернишову перенесли на 27 червня
-
Усі новини1 тиждень ago
Захист від балістики — у США успішно випробували радар Lockheed Martin